Besøkte trikkeverksted

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) besøkte tirsdag to av verkstedene som er ansvarlig for vedlikehold av trikker og T-banevogner i Oslo. – Frem til vi får på plass nye trikker er det viktig at de vi har holdes i drift. Jeg er her for å lære mer om hvilke utfordringer vi står overfor, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

De nye T-banevognene som har kommet de siste årene fungerer langt bedre enn Italiatrikkene fra 90-tallet.

Foto: Eivind Nikolaysen

Byråden fikk en orientering fra Kollektivtransportproduksjon AS og Oslotrikken AS, som er ansvarlig for drift og vedlikehold av trikkene.

– Vi har fått høre at verkstedet jobber med flere konkrete forbedringsprogrammer for å optimalisere vedlikeholdet og få opp tilgangen på vogner, sier Ola Elvestuen. De såkalte Italia-trikkene, type SL95, har vært en hodepine for de verkstedansatte helt siden de ble anskaffet på 90-tallet.

Boggi fra SL95-trikk før vedlikehold.

Foto: Eivind Nikolaysen

I alt trengs det 59 trikker for å holde Oslos trikkenett i sving. I det siste har trikkepassasjerer opplevd at det settes inn buss for trikk på noen linjer. Særlig utsatt er linjene 11, 12 og 19, som blant annet berører Kjelsås, Majorstua og Nordstrand. Dette er en situasjon som oppstår når det er for få trikker tilgjengelige til å kjøre alle avganger.

– Verkstedet vil nå arbeide med å øke vogntilgjengeligheten slik at man til enhver tid har 61 trikker klare. Dette gir en større sikkerhetsmargin når det skjer uforutsette ting, ved at man til enhver tid har to trikker i reserve, sier Elvestuen. – I tillegg jobber Ruter og Bymiljøetaten nå med en rekke tiltak for å bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken. Dette er viktig for å spare tid for de reisende, men flere av tiltakene vil også være et ledd i arbeidet med å forebygge kollisjoner og andre hendelser som øker vedlikeholdsbehovet.

Nye trikker og oppgradering
Byrådet er nå i gang med to viktige utviklingsprosjekter for trikken i Oslo. Det ene er et oppgraderingsprogram for hele trikkenettet, finansiert i den nye avtalen om Oslopakke 3 som Elvestuen var med på å fremforhandle våren 2012. Det andre er selve anskaffelsen av nye trikker.

– Den langsiktige løsningen er nye trikker og et oppgradert linjenett, understreker Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**