InterCity må på plass innen 2025

Idag la Transportøkonomisk Institutt frem en rapport som trekker lønnsomheten i Intercityutbyggingen i tvil. Venstre er uenig og mener InterCity må bli ryggraden i et miljøvennlig transportsystem på Østlandet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Les også: Vil ha eget InterCity A/S og Må holde fast ved InterCity-satsing

Ola Elvestuen og Trine Skei Grande (fra pressekonferanse juni 2011)

Foto: Kjartan Almenning

– Min oppgave som politiker er å gi et godt togtilbud til innbyggerne på østlandet. Dobbeltspor på hele Intercitystrekningen er bra for et bedre bosettingsmønster, redusert biltrafikk i tettbygde områder og lavere boligpriser, sier Ola Elvestuen, byråd for miljø- og samferdsel i Oslo og nestleder i Venstre til NRK.

InterCity skal på plass innen 2025
Elvestuen mener TØI ikke evner å se det store bildet.

– En godt jernbanetilbud vil være ryggraden i et miljøvennlig transportsystem for østlandet. En vingeklippet Intercityutbygging vil være en katastrofe for den regionale utviklingen i området. Jeg håper virkelig ikke regjeringen legger denne rapporten til grunn for sitt arbeid med nasjonal transportplan, og skulle det skje, vil Venstre uansett jobbe for et ferdig utbygget Intercity innen 2025 hvis velgerne gir Venstre innflytelse etter høstens valg, sier Elvestuen.

Feil forutsetninger
Elvestuen mener TØI legger feil forutsetninger til grunn.

– TØI mener at en ny tunnel under Oslo vil være en negativ konsekvens av en full utbygging, Det er jeg helt uenig i. Dagens tunnelløsning er overmoden for oppgradering, og vil tvinge seg frem uavhengig av en InterCityutbygging. At dagens regjering i dag bruker 9 år i snitt på å planlegge et samferdselsprosjekt, kan ikke legges til grunn. Det er store rom for forbedring, noe som vil endres etter valget, sier Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**