Byutvikling med utgangspunkt i Groruddalen

Byrådet i Oslo la nylig frem “Games in the City” som konsept for vinter-OL og Paralympics, et konsept som har så spennende kvaliteter at det på ny kan bringe de olympiske og paralympiske leker til Oslo og til Norge i 2022. OL/Paralympics vil gi oss flere idrettsanlegg, nye boliger og miljøvennlig infrastruktur som vår raskt voksende hovedstad så sårt trenger, skriver miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen i Akers Avis Groruddalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er en ambisiøs byutvikling i hovedstaden som ligger til grunn for byrådets ønske om å søke om OL/Paralympics i 2022. OL i Oslo skal ikke primært være en 16 dagers folkefest, men en motor for å drive byutviklingen i en miljøvennlig retning, med vekt på kollektivtransport, breddeidrett og realisering av nye boområder, spesielt i Groruddalen.

Oslo er den raskest voksende byen i Europa. Det innebærer at vi må utvikle byens sosiale og tekniske infrastruktur, barnehager, omsorgsboliger, kollektivtransport og fellesarealer, og vi må gjøre det i et svært høyt tempo. Når det gjelder idrettsanlegg ligger vi allerede på etterskudd. I Oslo er det dobbelt så mange som kjemper om plass i flerbrukshallene enn i landet for øvrig. Når vi vet hva idretten betyr for barn og unges oppvekstsvilkår, for folkehelse og for integrering, må vi sørge for at anleggssituasjonen i byen kommer på høyden med resten av landet. Etterbruken av anleggene vil bli høy, og primært komme breddeidretten tilgode.

Konseptet Games in the City vil også bidra til å redusere skillet mellom øst og vest i byen. Den beste måten å sørge for utjevning av sosiale forskjeller i en by, er å legge byutviklingsprosjekter av spesielt høy kvalitet til de områdene som trenger det mest. I Oslo er Groruddalen et eksempel på et område som har stort potensiale for utvikling, både når det gjelder boliger, kollektivtransport og annen infrastruktur. Dette er en av grunnene til at byrådet ønsker å legge store deler av et eventuelt OL dit, for å møte befolkningsveksten på en bærekraftig måte som også skaper gode bomiljøer.

Miljø vil også være et sentralt perspektiv i arbeidet med OL. Ved å lage et unikt kompakt konsept, vil byrådet at OL skal bidra til å fortsette den positive utviklingen Oslo har hatt de senere årene, hvor kollektivtilbudet stadig utvides og tas i bruk av flere og flere. OL i Oslo vil i høy grad være kollektivbasert, og stille krav til store investeringer i transport som vil komme byen tilgode både i årene før og ikke minst i tiårene etter selve arrangementet. OL/Paralympics i Oslo er dermed god miljøpolitikk, god bypolitikk og god idrettspolitikk på en og samme gang.

Innlegget stod på trykk i Akers avis Groruddalen 25. januar 2013

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**