Demokratiet er taperen

Ja, jeg ble sjokkert da jeg fikk beskjeden om Røyken Høyres snuoperasjon. Brått ble debatten stoppet, faktisk nesten før den var begynt. Det skulle vært en debatt i det offentlige rom der politikere og innbyggere i Hurum og Røyken skulle gjøre seg opp sin mening. De skulle vurdere fordeler og ulemper — for og imot: En eller to kommuner på Hurumhalvøya? Slik ble det ikke, skriver varaordfører i Hurum, Gunn-Torill Homme Mathisen (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

En ekstern rapport skulle gi oss mer fakta på bordet om kommunesammenslåing og vise oss konsekvenser. Mindre følelser, mindre antagelser. Røyken Høyre stoppet prosessen før rapporten ble gjenstand for offentlig debatt, før innbyggere og politikerne i Hurum fikk anledning til å mene noe i sakens anledning. Røyken Høyre har bestemt hva som er best for hele halvøya.

Så er det kanskje slik at man ville landet på at det rette tidspunktet for sammenslåing av våre to kommuner ikke er nå. Det er mulig. Men mitt anliggende er måten denne saken er blitt håndtert på, det demokratiske aspektet. Det er sterkt beklagelig at vi har brukt penger på å utrede en eventuell kommunesammenslåing når folket blir fratatt muligheten til debatt og å si sin mening i en folkeavstemming.

Jeg synes det er trist at demokratiet blir satt til side på denne måten.

Gunn-Torill Homme Mathisen, førstekandidat i Hurum for Venstre

Foto: Finn Dale Iversen

Gunn-Torill Homme Mathisen
Varaordfører i Hurum (V)