Kunnskapsbasert kystsoneutvikling

På dagens årsmøte ble kunnskapsbasert kystsoneutvikling viet en egen temadel, hvor Jan Fjellstad og Tone Rasmussen holdt inspirerende innledninger. Årsmøtet vedtok følgende uttalelse på temaet:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Langs kysten av Nord-Norge finner vi våre største ressurser, og det er mange interessenter når kystsonen utvikles. Viktige miljøspørsmål stilles opp mot næringsbehov, og ulike næringer opp mot hverandre. Kommunene i Midt- og Sør-Troms har allerede gjennomført en helhetlig kystsonekartlegging gjennom Astafjordprosjektet. Nå skal man i gang med å planlegge bruken av denne kystsonen for fremtiden. Forvaltning av hav og vassdrag må være helhetlig, økosystembasert og kunnskapsbasert. Harstad Venstre vil aktivt påvirke planprosessen, og vil her prioritere:
1. Bærekraftig bruk av de biologiske ressursene i kystsonen ved å beskytte viktige gyte- og oppvekstområder, fiskerier, og kreve bærekraftig havbruk.
2. Forebyggende og aktivt forurensningsvern i hele kystsonen, med spesielt fokus på områdene utenfor Lofoten og Vesterålen.
3. Biologisk mangfold, allemannsretten og kystlandskapet som de viktigste verdiene for kystbefolkningen, og hovedingrediensen i en kystbasert turisme.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**