Uttalelse fra årsmøtet i Orkdal Venstre 21. januar 2013

Uttalelse fra årsmøtet i Orkdal Venstre 21. januar 2013.
Framtidig eierskap og drift av Grytdalen og Songlieiendommen i Orkdal/Snillfjord

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Foto: LK

Grytdalen og Songlieiendommen er kjent for sin historie og mangfoldige og unike natur. Direktoratet for Naturforvaltning (DN) har sagt opp sin leieavtale med Statsbygg. Styret i Statsbygg har vedtatt at eiendommen skal legges ut for salg.
Orkdal kommune og flere organisasjoner, som blant annet Grytdalens Venner, har jobbet for å sikre fortsatt statlig eie av Songlieiendommen og å få etablert Norges første referanseområde for biologisk mangfold i Grytdalen.
Orkdal Venstre fremmer følgende synspunkter;
– Songlieiendommen må fortsatt være i offentlig eie
– Det må sikres fri adgang innenfor gjeldende lover og regler Statsbygg bør fortsatt ha hovedansvar for drift og vedlikehold av bygninger

Foto: LK

I Trondheim er det et sterkt forskningsmiljø innen biologi og naturforvaltning. Det er en rekke viktige forskingsmiljøer og aktører som NINA, NTNU, Hint, DN og Artsdatabanken. Trondheim er vurdert som mulig vert for FN delsekretariat for biodiversitet.
NINA og NTNU støtter en opprettelse av Norges første referanseområde for biologisk mangfold i Grytdalen. NTNU hevder området er godt egnet. Orkdal Venstre mener det må foretas en grundig vurdering av potensialet for å etablere et referanseområde. Dette må skje i samråd med forskningsmiljøene i Trondheim. En forutsetning for dette er utvidet vern, noe Orkdal Venstre støtter.

Foto: Lk

Sør-Trøndelag Jeger og Fiskeforening driver i dag i jaktkurs for storviltjakt innenfor deler av naturreservatet i Grytdalen. Orkdal Venstre mener muligheten for å flytte jaktområdet som en konsekvens av utvidet vern, utenfor referanseområdet bør vurderes. Selv med et utvidet vern finnes det fremdeles store jaktområder på Songlieiendommen.

Vi ber Sør Trøndelag Venstre gjør et sammenfallende vedtak, og følger dette opp i årets valgkamp forut for stortingsvalget.
Orkdal

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**