– Uredelig spill om pelsdyrpolitikken

– Regjeringen driver et uredelig spill om pelsdyrnæringen når den nok en gang skyver avgjørelsen fram i tid, sier Guri Melby, stortingskandidat for Venstre. – De rødgrønne partiene svikter dyrevelferden av hensyn til regjeringens interne samarbeidsklima.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Guri Melby

Foto: Silje Englan

I desember 2011 la den rødgrønne regjeringen fram en dyrevernsmelding der Stortinget ble lovet en utredning og en egen sak om pelsdyrnæringens framtid. I dag kom beskjeden om at pelsdyrmeldingen ikke vil bli levert i tide til å bli behandlet før valget, til tross for at både Arbeiderpartiet og SV har gått inn for å legge ned næringen.

– Fortsatt får særinteressene i Senterpartiet får lov til å blokkere for en pelsdyrpolitikk som tar dyrevelferd på alvor, sier Melby, som er stortingskandidat for Venstre i Oslo og leder i partiets programkomité. – Fortsatt brytes loven, fortsatt lider mink og rev unødig, og fortsatt settes lønnsomhet foran dyrevelferd. Nå trenger vi en styrt avvikling av pelsdyrnæringen og en omstillingsstøtte til de næringsdrivende som blir berørt.

Pelsdyrnæringen har fått god tid til å omstille seg. I 2002 ga daværende landbruksminister Lars Sponheim pelsdyrnæringen ti år på å bedre forholdene i bransjen, men så langt har lite skjedd.

– Dermed burde dette være en enkel sak, sier Melby. – I stedet ser vi at hestehandelen internt i regjeringen gir makten til mindretallets særinteresser. Det skader demokratiet og øker politikerforakten.

Nå etterlyser Melby politisk mot fra pelsdyrmotstanderne i Arbeiderpartiet og SV.

– Arbeiderpartiet og SV må følge opp sine egne vedtak og sine egne løfter, sier Melby. – Sverige, Danmark og flere andre europeiske land har gått inn for en avvikling av sin egen pelsdyrnæring. Nå trenger norsk mink og rev en tilsvarende handlekraft fra myndighetene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**