Lys i (enden av) tunnelen

Årsmøtet i Ringerike Venstre er nå entusiastiske og optimistiske.
Ringeriksbanen, som er en sentral del av en forkortet Bergensbane, blir nå en realitet dersom de største politiske partiene holder det de nå lover!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Venstre på Stortinget og lokallaget i Ringerike har lenge pekt på at alternativ finansiering og organisering må til for å realisere prosjektet Ringerikebanen. Eget utbyggingsselskap må organiseres slik at prosjektet blir ivaretatt fra begynnelse til slutt.

Til nå har det ikke vært flertall i Stortinget for å realisere prosjektet Ringeriksbane gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet.

Det viktige nå er å følge opp det som var de klare signaler som ble gitt på seminaret på Stortinget 17. januar.
Ringerike Venstre vil oppfordre alle parter til å enes om prinsippet «alternativ finansiering og organisering» og at man så går inn for den løsning som vil være mest hensiktsmessig.
Prosessen rundt «Flytoget» bør være et mønster til etterfølgelse for Ringeriksbanen.

Et over 20 år gammel Stortingsvedtak må nå realiseres.

En Ringeriksbane vil ikke bare få avgjørende betydning for bosetting, næringsliv og turisme i Ringeriksregionen, Krødsherad, Hallingdal og Valdres. Den vil lette presset på boligmarkedet i Osloområdet og bidra til fortsatt vern av markagrensen der.
Ringeriksbanen, som vil gi en reisetid på 20-30 minutter mellom Ringerike og Oslo, er trygg, miljøriktig og vil innvirke på valg av bosted.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**