– Vi satser på utslippsfri snøggbåt og ferjeteknologi

– El-prosjektet til Osterøy Ferjeselskap er slike prosjekter som vi har bevilget penger til gjennom Klimaplanens Handlingsplan. En av de største postene der er “prosjekt for utslippsfri snøggbåt og ferjeteknologi”. Dessverre har ikke vi anledning til å økonomisk støtte prosjektet slik de har søkt om nå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Prosjektet er kjempebra, og det støtter jeg og Venstre fullt ut. Derfor ha vi opprettet en rekke ordninger regionalt og nasjonalt. Venstre prioriterer nyskaping og har vært med å betydelige millionbeløp i budsjettene våre til Innovasjon Norge, som skal kvalitetsikre nyskapingsprosjekter. Her fikk det aktuelle ferjeselskapet avslag, men jeg er veldig glad for at de fikk midler fra Transnova, sier Alf Helge Greaker (V) som er nestleder i samferdselsutvalget.

– Den marine bransjen selv har gjennom Marin CleanTech West (MCTW) bedd politikerne stille strenge miljøkrav når anbud skal lyses ut. Det har Venstre gjort og fått flertall for at miljø, innovasjon og utslipssreduksjon skal vektes mye mer i fremtidige utlysninger. Venstre fikk også flertall for at alle samband, ikke bare ett særskilt, skal vurderes som miljøprosjekter. I fjor gjorde vi dette med snøggbåtkontraktene og skal gjøre det samme i ferjekontraktene.

– Ap foreslo i mai og fikk flertall for at fylket skulle gå i dialog med MCTW for å finne det beste demonstrasjonsprosjektet. Ap har tydeligvis glemt sitt eget forslag. Vi venter fortsatt på en viktig faglig anbefaling for hvilke ferjesamband vi skal satse på, og det er ikke sikkert det er Osterøy-sambandet som er det beste. Dette har vi nå purret på, sier Greaker.

– det som skjer på ferjesambandet Lavik- Oppedal hvor batteriferje skal testes, er også høyst relevant. Det kan vi ikke se bort fra. Mye av erfaringene derfra kan vi bruke i Hordaland, så her er det med andre ord flere aktører som jobber med liknende prosjekter.

– Miljø kan gjøres på en måte: den skikkelige måten, som også betyr likebehandling av alle. Venstre er tilhenger av at alle skal ha samme mulighet til å være med i kampen om penger til gode ideer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**