Drosjene må reddes!

-Som de aller største kjøperne av transporttjenester i kommuner og fylkeskommuner, må de regionale helseforetakene vise nødvendig samfunnsansvar i forbindelse med pasienttransportanbud.
Dirstriktsdrosjene må reddes! Dette skriver fylkespolitiker Iver Nordseth i en kronikk i Tidens Krav 23.01.13. Nordseth er gruppeleder for Venstre i Fylkestinget og nestleder i Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Iver Nordseth

Foto: AB

Konikk:

Drosjene må reddes!

Vis samfunnsansvar — distriktsdrosjene må reddes

Som de aller største kjøperne av transporttjenester i kommuner og fylkeskommuner, må de regionale helseforetakene vise nødvendig samfunnsansvar i forbindelse med pasienttransportanbud.

I løpet av det siste året har det gjentatte ganger fra flere hold vært uttrykt sterk uro over hvordan Helse Midt-Norge RHF gjennomfører innkjøp av pasientreisetransport i fylket vårt.

Fra Fylkestinget i Møre og Romsdal er det sendt advarsler både til helseministeren og til Helse Midt-Norge RHF, sist nå i forbindelse med fylkestingsamlinga i desember 2012.

Vårt regionale helseforetak er nå i sluttfasen med utarbeidelse av nye anbud på pasientreisetransporten. Erfaringer fra forrige runde m.h.t. kravspesifikasjoner/anbuds-grunnlag har skapt sterk usikkerhet og uro i drosjenæringa — spesielt i landkommunene. Organisering av denne omfattende transporten, og oppdragene i den forbindelse, er ei svært viktig lokal- og regionalpolitisk sak.

Disse oppdragene er helt avgjørende for drosjenæringa, da de utgjør over 90% av samla driftsgrunnlag for mange distriktsdrosjer. Store deler av drosjenæringa er derfor sterkt preget av den usikre situasjonen. Dette gjør seg bl.a. utslag i at mange drosjeeiere avventer nyinvesteringer, mens andre rett og slett vurderer avslutning/innlevering av sine løyver. Venstre deler drosjenæringas bekymringer, da vi allerede har eksempler fra andre fylker der drosjene har tapt og pasienttransportinntektene har gått til turvognselskaper.

Resultatet er innlysende: Flere distriktskommuner blir stående igjen med et svært dårlig drosjetilbud, og i enkelte kommuner står en til og med i fare for å miste tilbudet helt. En total uakseptabel situasjon!
Som de statlige institusjonene de regionale helseforetakene er — og som de aller største kjøperne av transporttjenester lokalt og regionalt – hviler det etter min og Venstres oppfatning et ikke ubetydelig samfunnsansvar på disse i denne sammenheng.

For — det er uten tvil svært dårlig samfunnsøkonomi i å velge løsninger for pasienttransporten som nokså umiddelbart vil føre til utradering av distriktsdrosjene. Dette vil i så fall få en rekke uante negative konsekvenser for distriktskommunene, bl.a. ved å umuliggjøre dagens fellestilbud fra fylkeskommunen og kommunene m.h.t. transporttjenester til eldre og funksjonshemma. For helseforetaket vil det sjølsagt heller ikke være særlig framtidsrettet i og med at det blir stadig færre som finner det lønnsomt å levere anbud på pasientreiser.

Sjøl med et EØS-styrt regelverk der et offentlig anskaffelsesregime har klare regler om at alle kjøp over en viss økonomisk grense skal eksponeres for konkurranse, må det kunne være åpning for bruk av en viss porsjon sunn fornuft. Derfor vil jeg på det sterkeste oppmode de styrende i Helse Midt-Norge RHF om å innrette anbudene for pasientreiser på en slik måte at distriktsdrosjene finner det totalt sett mulig å delta i konkurransen om å tilby disse nødvendige transporttjenestene også framover. Dette må til dersom en skal unngå å utradere et desentralisert drosjetilbud i store deler av fylket vårt.
Det bør absolutt være et felles mål å holde liv i en distriktsdrosjenæringa.

Tida bør derfor også være overmoden for et sterkere lokalpolitisk engasjement for ei så viktig sak for så mange kommuner.

Iver Nordseth
Gruppeleder for Venstre i FT/Nestleder i Samf.utvalget i MR

Kronikk IN

Foto: Faksimile TK 23.01.13

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**