Behov for fleksibilitet innen helsesektoren

Miljøtjenesten i Sola gjennomfører nå er prøveprosjekt i Solstrålen bofellesskap. Venstre støttet dette prøveprosjektet da saken før jul var oppe til politisk behandling.
Miljøtjenesten har fått tillatelse til å innføre turnusordninger med flere langvakter og så en lengre friperiode, såkallt “nordsjøturnus”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre har ved flere anledninger pekt på behovet for mer fleksible arbeidstidløsninger for å få frem det best tilpassede tilbudet innen blant annet helsesektoren. Uønsket deltidsarbeid, rekrutteringsvansker og problemer med å skaffe faglig kompetent personale, var blant utfordringene som Miljøtjenesten i Sola hadde på bordet. I tillegg var det lite ønskelig med at antall ansatte beboerne i bofellesskapet måte forholde seg til, var så høyt pga de mange små stillingene som måtte til for å dekke opp nok arbeidskraft.

Stavanger Aftenblad skriver idag om erfaringene man så langt har gjort seg i prøveprosjektet i Solstrålen bofellesskap. Man har fått mange flere heltidsstillinger, man har klart å rekruttere nok personale, men har sikret seg dekning av nødvendig kompetanse hos personalet og brukerne av tjenestene tjener også på dette.

Eli Aspen (Venstre) er nestleder i levekårsutvalget i Sola kommune. Hun peker på at langvakter kan gjøre helsesektoren mer attraktiv. Hun peker videre på at ordningen har vist seg å være god for brukerne. Les mer om hennes uttalelser i artikkelen i Aftenbladet.

Eli Aspen

Foto: Anja Berggård Endresen