Venstre er Norges mest liberale parti

Venstre er Norges mest liberale parti hevder Civita-leder Kristin Clemet i Dagens Næringsliv. Hun kårer Venstre til det partiet i Norge som i sterkest grad fremmer frihet og utfordrer gamle maktbastioner

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine og Venstre mener det er utmerket at myndighetene sørger for god kvalitet på fellesgoder som skoler, sykehus, veier og ulike sosiale sikkerhetsnett for dem som faller utenfor.
Men det er samtidig et problem at statens generøse og klamme hånd strekker seg ut til hver minste aktivitet. Holdningen synes å være at hvis noe er bra, er det også støtteberettiget.
Politiske forslag på Stortinget om forbud og påbud, vokser år for år, men Venstre kan kåres til det partiet som har minst trang til å begrense nordmenns frihet.
Venstre-leder Trine Skei Grande har også utfordret LOs makt mer enn noen andre. Hun har arrig pekt på forskjellsbehandlingen av dem som er innenfor LO og arbeidslivet og dem som står utenfor og vil inn. LO-leder Roar Flåthen har gått til massivt motangrep og insisterer på at den minste innskrenking av LOs makt vil sette hele den norske modellen i fare. Det er selvsagt bare tull, og LOs kraftige reaksjon viser bare at Grande og Venstres analyse har truffet et ømt punkt.
LO har stor makt, og dessverre våger ingen andre politiske partier enn Venstre å si det. Det gjør Venstre til det partiet i Norge som i sterkest grad fremmer frihet og utfordrer gamle maktbastioner. Venstre har dermed gjort seg selv til et viktigere parti.

Asbjørn Eik-Nes
Kommunestyrerepresentant