Venstres politiske regnskap 2013

Så var jul og nyttårsaften over, den mer eller mindre rolige hverdagen er igjen tilbake og det er på tide med årsoppgjør og revisjon av fjorårets regnskap. Og det var akkurat det jeg hadde tenkt å gjøre, denne første hele uken i januar, levere Venstres politiske regnskap for 2013 til borgerne for revisjon!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Steffen Falkevik2(PR-foto)

Foto: Falkevik foto

Kultur og idrett. I valgprogrammet vårt gikk vi inn for en ny flerbrukshall i Osane etter at bydelsutvalgsleder for Hessa og Skarbøvik, Astrid Thea Ulvestad(Venstre), blåste vind i seilene på en gammel drøm om en egen idrettshall i ytre bydel. Astrid fikk med seg idrettslagene, Aspøy bydelsutvalg og mange andre på laget som gjorde en fenomenal innsats. Nå er idrettshallen på prioritert plass i bystyrets plan over idrettsanlegg, og har fått penger i budsjettet til prosjektering!

Også Ellingsøy mangler i dag en flerbrukshall, den var også prioritert av Venstre, og har og fått prioritert plass og penger i budsjettet. Nå kan menigheten i Spjelkavika også puste lettet ut, etter at de var garantert finansiering til Hatlehol Kirke i alle de alternative budsjettene, og finansiering ble vedtatt.

Men vi skal ikke utelate det med rød skrift under kultur heller, ungdomshuset i Røysegata var et satsingspunkt i Venstres program, men ble nedlagt og skal selges. Vi har blant annet ikke prioritert å få på plass en innendørs skatehall eller livssynsnøytrale seremonirom, men Rom ble heldigvis ikke bygd på en dag, selv om jorden ble bygget på seks.

Helse- og sosial. Venstre har stått på for å sikre gode velferdsordninger, blant annet kan vi nevne et prinsippvedtak om at barnetrygden skal holdes utenfor som inntektsgrunnlag ved utregning av sosialhjelp. Vi har også sørget for at kommunen nå prøver å finne en ordning hvor det kommer "kjørelege" på legevakten, om det kommer, slipper eldre immobile å kjøres til og fra legevakt av ambulanse eller pårørende for enkelt tilsyn, det er en liten men viktig seier.

Videre har vi vært aktive i debatten om fremtiden til gamle Ålesund sykehjem(Borgundveien 199), det er fortsatt på stedet hvil, men dialogen rundt det er i gang. Vi har vært aktive i å modernisere og tilrettelegge den kommunale helsesektoren, og det vil vi fortsette med!

Utbygging og byutvikling — med kjærlighet til byen. Vi har som alltid sett omreguleringer og nyutbygging med kritisk blikk, og tatt kontakt med de som berøres i saker hvor noe er "muffens". Vi har stått på borgernes side i flere saker, ikke på storkapitalens side. Venstre er glad i storkapitalen, de skaper utvikling i byen, boliger og næringstomter, men av og til er bystyret mer glad i å gjøre ting fort, enn å gjøre ting riktig. I sist bystyre var blant annet saken om omregulering av Scaniatomten oppe til sluttbehandling, naboer og politikere var positive, men bare naboer og Venstre var negative til den ekstreme utnyttelsesgraden som ble vedtatt. Vi ødelegger byen vår ved å la de som vil få lov, uten noen grunnleggende retningslinjer.
Parkeringshuset i Moloveien ble også vedtatt, det er bra, men kanskje med et alt for skjærende uttrykk i forhold til den eksisterende massen, noen lette pennestrøk ville gjort huset så mye vakrere.

Skole — der kunnskap står i sentrum. Dessverre har budsjettet vært skrint, vårt store ønske om økt kompetanseheving hos lærere har ikke funnet plass. På skolene reduseres antall lærere etter at budsjettet ble vedtatt, dessverre er skolen en post som ofte kuttes mot få protester, i motsetning til helsesektoren. Venstre vil de neste tre årene jobbe for en skole hvor lærerne styrkes, kunnskapen deles, og alle får utfordringer tilpasset sitt nivå, høyt eller lavt.

Snart står Hatlane skole klar til bruk, men likevel er det mangel på skoleplasser eller svært dårlige forhold på mange skoler, blant annet Kolvikbakken og Hessa.

Vi er kommet et stykke, den sosialliberale ryggmargsrefleksen er der, og vi står alltid på borgernes og byens side i saksbehandlingen. Likevel har vi et stykke igjen å gå før vi ser kun grønne tall i regnskapet, men vi skal stå på videre, de neste tre årene.
Vi er alltid tilgjengelig, og har lyttende ører om du har en sak du vil høres i, for vi setter Folk Først!

Steffen Falkevik

Venstre