Årsmelding Rana Venstre 2012

Det har vært stor aktivitet i Rana Venstre i 2012.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Årsmelding Rana Venstre 2012

Innhold :
1. Valgte representanter
2. Representasjon og posisjoner
3. Styrets arbeid
4. Politiske saker
5. Organisatoriske saker
6. Tanker om fremtiden
7. Sluttord

1. Valgte representanter i Rana Venstre 2012
Styrets sammensetning:

A. Styret for 2012 består av:
Leder: Mary Ann Dahl (ny)
Org.nestleder/sekretær/webansvarlig: Kerstin Ander-Trønsdal (gj.valg)
Kasserer: Erling Solvang (gj.valg)
Studieleder: Erling Solvang (gj.valg)
Styremedlem: Bjørn Bernersen (gj.valg)
Styremedlem: Siv Bårdsen (ny)
Styremedlem: Tormod Steen (ny)
Styremedlem: Øyvind Snefjellå (ny)

Varamedlem: Wenche Rogne (gj.valg)
Varamedlem: Marthe Lund (gj.valg)
Varamedlem: Maj-Lisbeth Knutsen (gj.valg)
Revisor: Johnny Svartkjøneng (gj.valg)
Valgkomité: Knut Enoksen og Per Gunnar Hjorthen.

Utsendinger til årsmøtet i Nordland Venstre 11. – 12. februar 2012:
1. Erling Solvang
2. Mary Ann Dahl
3. Tormod Steen
4. Marthe Lund

2. Representasjon og posisjoner

Nordland Venstre
Kerstin Ander-Trønsdal har også i 2012 vært sekretær i Nordland Venstre.

Kommunal representasjon 2011 — 2015.

Utvalg
Kommunestyret og formannskapet Tormod Steen
Vararepresentanter til k-styret: Mary Ann Dahl og Øyvind Snefjellå

MPR Mary Ann Dahl
Oppvekst og kultur Øyvind Snefjellå
Helse og omsorg – Kerstin Ander-Trønsdal

Representasjon i råd og utvalg oppnevnt av kommunestyret 2011-2015:
Skjønnsmannsutvalg (velges av fylkestinget): Mary Ann Dahl
Parkeringsnemnd for forflytningshemmede (leder): Mary Ann Dahl
Polarsirkelen Friluftsråd (leder): Tormod Steen
Helgeland Reiseliv (varamedlem): Mary Ann Dahl
Overformynderiet (varamedlem): Mary Ann Dahl
Rådet for funksjonshemmede (varamedlem): Mary Ann Dahl
Valgstyret (medlem) Tormod Steen, varamedlem Mary Ann Dahl
Biblioteksentralen: Tormod Steen
Midt-Skandia: Tormod Steen (vara)
Nordland teaters styre: Tormod Steen (vara)
Blå Vägen (medlem) Mary Ann Dahl
Helgeland Reiseliv generalforsamling Mary Ann Dahl (vara)
Nordland Fylkesting Mary Ann Dahl (vara)
Hans A. Meyers fond Øyvind Snefjellå (medlem)

Medlemstall, medlemskontakt og medlemsaktivitet.
Rana Venstre har også i 2012 33 betalende medlemmer som vi også svarer kontingent for til Venstres Hovedorganisasjon og Nordland Venstre. Rana Venstre er med på sentral innkreving av kontingent. Totalt har laget 38 registrerte medlemmer.

Rana Venstre har fått tre nye medlemmer i 2012. Vi har også hatt tre utmeldelser.

Aktiviteten i Rana Unge Venstre ligger for tiden nede. Flere av de tidligere toneangivende medlemmene har reist fra Rana for å studere.

Rana Venstre er et av de største Venstrelagene i Nordland. For å få et enda sterkere Rana Venstre med kontinuitet, er det nødvendig med en større medlemsbasis.

3. Styrets arbeid
Styremøter
Det har vært avholdt 11 styremøter i 2012. Styret har på flere møter hatt besøk av nye medlemmer.

På Verdens miljødag 5. juni ble det arrangert et åpent møte med tema «Mo som sykkelby». Leder i Trafikksikkerhetsutvalget Gustav Nyborg innledet.

Studiesirkler 2012
Studiesirkler er gjennomført om temaene:
– Politikk og organisasjon
– Politikkskaping på sosialliberalt grunnlag
– Nominasjon
– Programverksted

4. Politiske saker

Av politiske saker som det har vært arbeidet med i 2012, vil styret trekke fram følgende saker:

– Trafikksikkerhetsplan og sykkelbyen Mo i Rana
– Revisjon av konsesjonsvilkår for Langvatnet og Bjerka — Plura (Rana-utbyggingen)
– Skole og skoleinvesteringer
– Evaluering av fritidsavdelingen i Rana
– Luftovervåkingsprogrammet og tungmetaller til luft.
– Småkraftverksaker
– Budsjett og økonomiplanarbeidet i Rana kommune.
– Rådmannsaken — avskjed, konstituering av ny rådmann og ansettelse av ny rådmann.
– Kvinnestemmerettsjubileet.
– Byutviklingsplan
– Samhandlingsreformen og Helseparken

Den politiske situasjonen ved utgangen av 2012

Etter valget høsten 2011 valgte Rana Venstre å gå sammen med 5 andre partier: Frp, Høyre, Krf, Miljølista og Senterpartiet. Det som i forrige kommunestyreperiode var en sterk opposisjon mot det politisk-administrative samrøret i Rana kommune, ble dermed snudd til en posisjon med en Høyreordfører og en Frp-varaordfører i spissen.

Gjennom et godt politisk håndverk, fikk vi inn svært mange gode Venstresaker i det "blå-grønne" programmet. Venstre bidro også til en målsetting om en noe sterkere grad av konkurranseutsetting av drifts- og utviklingsoppgaver i Rana kommune, og en større grad av samarbeid mellom offentlige og private aktører.

Vi fikk dessverre ikke så mange plasser i styrer, råd og utvalg som forventet. Det er åpenbart at Venstre ble holdt unna en brysom rolle i MPR-utvalget. Det stiller store krav til oss i Venstre — ikke minst i miljøsakene. Vi har fast plass i formannskap og oppvekstutvalg. Som vararepresentant har Mary Ann Dahl møtt til de fleste møtene i MPR-utvalget.

Politisk var første halvår noe defensivt. Få nye saker ble satt på den politiske dagsorden og det ble etterlyst en mer offensiv holdning fra de samarbeidende partier. Kommunestyrets vedtak om å gå til avskjed av daværende rådmann og konstituere ny uerfaren rådmann for inntil ett år er nok en del av dette bildet, men forholdet kan også skyldes posisjonens nye politiske rolle og manglende erfaring i posisjon.

Det politiske arbeidet tok seg opp utover høsten og i budsjett- og økonomiplanarbeidet fikk den blå-grønne koalisjonen gjennomslag for "tidenes investeringsprogram siden 1960-tallet" med tunge investeringer i skoler, sykehjem, helsepark og omsorgsboliger i økonomiplanperioden.

De store investeringene og et noe lavere rammetilskudd enn forventet, betyr at kommunen må ta ned driftsnivået — sannsynligvis tilsvarende 50 — 60 årsverk. Som alternativ til en slik nedbemanning vedtok kommunestyret et større omstillingsprosjekt hvor målsettingen er å identifisere og realisere tiltak som i sum vil gi nødvendige effektiviseringsgevinst. Omstillingsbehovet øker utover i økonomiplanperioden, fra 25,1 mill kr i 2013 til 92,5 mill kr i 2016. På denne bakgrunn er det ikke funnet rom for investeringer i kulturhus i inneværende økonomiplanperiode.

Den kommunale driftsrammen til tjenesteproduksjon øker fra 1,26 mrd kr til 1,31 mrd kr i 2013, en økning på 46,2 mill kr. I økonomiplanperioden reduseres imidlertid driftsrammen i forhold til året før med henholdsvis 19,4 mill kr i 2014, 20,1 mill kr i 2015 og 11,4 mill kr i 2016.

Venstre har vært opptatt av å få en frittstående evaluering av Fritidsavdelingen for å se om ressursene brukes riktig i forhold til de behov vi har. Venstre og Krf foreslo derfor en uavhengig evaluering av Fritidsavdelingen. Denne legges til grunn i det videre omstillingsarbeidet i Fritidsavdelingen.

Gjennom Polarsirkelen friluftsråd har vi vært med å styrke frilufts- og folkehelsearbeidet i de sju medlemskommunene på Nord-Helgeland. Venstre har vært en pådriver i arbeidet med Hauknesodden friluftsområde, som i 2012 er i ferd med å realiseres og tankanlegget er fjernet.

Det er i 2012 etablert et klarere skille mellom politikk og administrasjon i Rana kommune. Ordføreren har videre lagt opp til en større grad av delegering av myndighet til hovedutvalgene. Med fast plass bare i oppvekst- og kulturutvalget har Venstres innflytelse på politikkdannelsen innenfor disse områdene ikke vært særskilt høy. Venstres utfordring i perioden vil være å sette dagsorden i plansaker, miljø og på helse- og omsorgssiden.

Det politiske samarbeidet har vært godt og det har vært en glede å sitte i posisjon i kommunestyre og formannskap. Det politiske klimaet er ikke så betent som tidligere og det kan ligge an til et noe større samarbeid mellom posisjon og opposisjon i enkeltsaker.

Venstre har vært klar på at vi ikke har ønsket å sette samarbeidet på spill i enkeltsaker. Venstre vil ta initiativ til en konferanse mellom de samarbeidende partier snarest der det politiske samarbeidet evalueres opp mot blå-grønn plattform.

Venstre har fått gjennomslag for videre arbeid med utvikling av et "ungdommens kommunestyre".

5. Organisatoriske saker
 Mary Ann Dahl har vært nestleder for nominasjonsnemnda til stortingsvalget 2013 for Nordland Venstre.
 Februar 2012 deltok Mary Ann Dahl i lokalpolitisk nettverk i Trondheim.
 Marthe Lund deltok i Venstres Landskonferanse i Oslo i oktober.
 Deltakelse i Venstres kampanje "Operasjon omsorg".
 Mary Ann Dahl, Tormod Steen, Øyvind Snefjellå og Marthe Lund deltok i Nordland Venstres nominasjonsmøte 14. september 2012 i Bodø.
 Marthe Lund innehar 7. plassen på stortingsvalglista for Nordland Venstre.

6. Tanker om framtida
– Rana Venstre må holde på kjernesakene: Miljø, kraftregime, og kontroll med kommunens utgifter slik at kommunen får økonomisk armslag til å utvikle skole og oppvekstområdet.
– Vi står foran store utfordringer når det gjelder Ranfjorden.
– Venstre vil ha oppmerksomheten rettet mot konsekvensene av økt mineralutvinning.
– Deponering av avgangsmasser fra Rana Gruber må følges opp.
– Fortsatt fokus på aktiviteten ved uttak i Nasa.
– Sentrumsutvikling og kulturhus vil også være viktige saker for Venstre som vi nå kan legge føringer på.
– Kombinasjonen miljøperspektiv og næringsutvikling, også privat, er særegent for Venstre og må utnyttes.
– Arbeidet med næringsplan vil være avsluttet i løpet av høsten 2013. Venstre vil følge opp arbeidet.
– Opprustning av skolebyggene er i gang. Det er nå viktig å fokusere på kvalitet og styrking av skolen som læringsarena.
– Rana V vil følge omstillingsarbeidet i Fritidsavdelinga.
– Det blågrønne programmet evalueres hvert år for å kontrollere hvor man står i forhold til det man har forpliktet seg på.
– I forbindelse med flyplassutbygging og sentrumsutvikling vil vi arbeide for klimanøytrale og miljøvennlige transportløsninger i Rana. Venstre vil arbeide for at Rana får utarbeidet en bypakke for effektive, trygge og miljøvennlige løsninger for fremtidens transportbehov i samarbeid med Fylkeskommunen, Statens vegvesen og
Jernbaneverket. En samordnet planlegging på dette området vil gi mulighet for en mer rettferdig finansiering av E-6 for innbyggerne i vår kommune. Utbedring av E-12 utover mot kystriksvegen kan også være tema i denne sammenheng og kommunens rolle som regionsenter vil styrkes.
– Venstre vil følge opp det vedtatte omstillingsarbeidet i kommunen.
– Venstre vil se på bruken av lokalene som blir frigitt på Moheia og Kongsveien.

Venstres balanse mellom frihet og sosialt ansvar appellerer til det moderne mennesket. Dette er et grunnsyn som Venstre må holde fast ved og profilere seg på.

7. Sluttord

Det er helt nødvendig å opprettholde en levende organisasjon og et parti som er synlig og bidrar til å sette den politiske dagsorden i kommunen.

Venstre er nå i posisjon og har reell innflytelse på hva som skal fremmes av politiske saker til kommunestyret. Styret må kontinuerlig arbeide fram gode politiske saker. Posisjonen må samarbeide med opposisjonen der hvor de har gode forslag.

Mo i Rana, januar 2013

Mary Ann Dahl, leder