Det frie individet i et rettferdig samfunn

Det finnes ingen rettferdighet uten frihet, og det finnes ingen frihet uten rettferdighet, skriver Vestfold Venstres 1. kandidat Eddy Robertsen i denne kronikken i Vestfold Blad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Stjerne

Foto: Microsoft

Henrik Ibsen skrev en gang i et brev: "Bind deg selv til en stjerne, og seil med den!" Enhver person må ha en stjerne, et ideal å klamre seg til. Idealet blir ikke realisert hverken i dag eller i morgen, men du må ha et ideal som bærer deg fram i livet. Som inspirerer beslutningene dine. Som inspirerer hvordan du ter deg og hva du gjør.

I dag lever vi i et samfunn hvor vi har gjort enorme framskritt sammenliknet med 1870-årene, da Ibsens brev ble skrevet. Allikevel lever vi fremdeles i et samfunn hvor noen mennesker eier andre mennesker. Vi lever fortsatt i et samfunn med sosial urettferdighet. Vi lever fortsatt i et samfunn preget av massiv fattigdom i store deler av verden. Alle må tro at vi kan bli kvitt denne urettferdigheten. Jeg tror vi kan bli kvitt denne urettferdigheten. Ett lite skritt av gangen.
Venstre står på et liberalt verdigrunnlag og har et liberalt politisk syn. Urettferdighet og ufrihet skal og må bekjempes overalt og alltid. Dét er vår ledestjerne.

Derfor er det helt sentralt at staten står på de svakes side. Friheten til de som ikke klarer å tale egen sak, eller de som av en eller annen grunn ikke passer inn i samfunnet slik flertallet skulle ønske, er minst like viktig som friheten til de gode skattebetalerne. Personlig frihet skal alltid kombineres med ansvar for fellesskapet, og ansvar for våre medmennesker.

Det skal heller ikke være slik at man ofrer enkeltmennesket på systemets alter. Det er pinlig når sentrale politikere berømmer noen for å stå opp for systemet, mot enkeltmenneskers skjebner. Det er håpløst at Norge får kritikk for ikke å ta FNs barnekonvensjon på alvor. Og det er forferdelig at vi som samfunn får oss til å stå foran en 9-åring som aldri har bodd noe annet sted enn i Norge å si "det er nok best for alle at du flytter til Afghanistan".

Norges Lover Lov Justis

Foto: Stein Inge Dahn

Videre finnes det nå så mange lover, regler og forordninger i dette landet som er laget for å tvinge folk inn i adferdsmønstere som passer best til det systemet man har konstruert, at det er på høy tid at noen sier "stopp". Venstre er det partiet som over tid har vist en villighet til å holde fokus på forenkling og effektivisering av lovverket, og stadig følger dette opp med konkrete forslag til endringer.

Det at borgere skal ha krav på å kunne ferdes anonymt, er helt sentralt i forhold til individuell frihet. Denne retten er under sterkt angrep. Vi ser stadige forsøk på å utvide både offentlige og private aktørers mulighet til å lagre og bruke informasjon om borgeres bevegelsesmønstre. Det er sogar et tungt politisk trykk på å pålegge aktører å registrere, lagre og bruke denne typen informasjon i langt større utstrekning enn det man har lovhjemmel for i dag.

Det står for Venstre helt sentralt å kjempe i mot denne utviklingen. Dette er en klar og innvaderende inngripen i individets frihet, det er i praksis irreversibelt, og det er stor risiko for misbruk både nå og i fremtiden.Derfor vil vi kjempe imot Datalagringsdirektivet, derfor vil vi hindre unødvendig bruk av videoovervåking i det offentlige rom.

Friheten til dine barn og barnebarn ligger også i balanseskåla. Global oppvarming er den største trusselen mot framtidig menneskelig frihet. Derfor er Venstre så opptatt av å legge til rette for gode klimatiltak. Derfor ønsker Venstre å legge om skatte- og avgiftssystemet slik at det skal lønne seg å velge miljøvennlig. Derfor vil vi legge om norsk transportpolitikk for å skape en enklere, tryggere og mer miljøvennlig hverdag. Det må bli slutt på at man bare straffer uønsket adferd, man må også legge til rette for alternativene.

Landbruk

Foto: E.Ringnes

Videre er det å ta vare på naturen; jord, luft, vann og det biologiske mangfoldet, avgjørende for vår eksistens og har verdi i seg selv. Venstre vil ha et samfunn uten forurensing, der ressursene forvaltes til det beste for oss som lever nå og for fremtidige generasjoner. Noe annet vil være å ta fra framtidens barn den friheten til å ferdes i en ren og frisk natur som vi selv har hatt. Derfor vil Venstre satse på naturvern på land, og derfor vil Venstre satse på naturvern til havs.

Det er i spennet mellom Arbeiderpartiets kalde sosialøkonomi og Høyres kalde bedriftsøkonomi at Venstre står fram som det tredje alternativet. Et alternativ hvor enkeltmennesket alltid skal være i sentrum. Et alternativ som innser at et samfunn er det samme som summen av alle enkeltindivider, og at det ikke finnes noe "større gode" ut over akkurat det.

Eddy Robertsen på fylkesårsmøtet

Systemene skal tjene menneskene, ikke omvendt. Derfor setter Venstre folk først.

Eddy Robertsen
1. kandidat for Vestfold Venstre