Bystyret: Nilsen om tilskuddsordningene

Onsdag behandlet bystyret revisjonsrapporten om tilskuddsordningene i Kristiansand kommune. Venstre fremmet forslag om å gå gjennom ordningene, for å se på balansen mellom det som gis over egen post på budsjettet og det som hører inn under åpne tilskuddsordninger. Les forslaget og Solveig Nilsens innlegg her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Ordfører,

Solveig Nilsen 2011

Venstre er glad for at vi får denne rapporten til behandling. Spesielt fordi det gir oss en mulighet til å vurdere hvordan vi som kommune forholder oss til frivillig sektor. Da er det skuffende om vi ikke skal ta revisjonens anbefalinger på alvor. Og jeg siterer fra rapportens anbefaling nummer 1: "Tilskudd som i dag gis over egen post i budsjettet, hvor ikke spesielle hensyn taler for videreføring av dagens praksis, bør overføres til kommunale tilskuddsordninger.". Sitat slutt. Og rapporten sier tydelig at denne balansen ikke er god i dag.

Kontrollutvalget avviser dette ved å enstemmig innstille på at dagens ordning med egne poster på budsjettet skal videreføres. Søknadsfrister og egen frivillighetsportal er bra, men det er ikke et fullgodt svar på revisjonens anbefaling, og det gjør lite for den frivilligheten som i dag er en mynt i det politiske spillet.

Så hva fører dagens ordning til?

Rent prinsipielt gjør det frivilligheten mindre fri. Mindre fri fordi vi gjennom skifter i politisk flertall, også ser skifter i hvilken type frivillighet som får støtte. Nå har vi et konservativt flertall. Det gir økt støtte til kristne organisasjoner. En annen gang har vi et annet flertall, som kanskje gir støtte til annen type frivillighet. Det er instrumentelt, og det gir ikke en fri frivillighet.

Forvaltning av offentlige midler krever også legitimitet. Når rapporten viser at folk ikke oppfatter at vi baserer vår demokratiske utøvelse på likebehandling – men på særbehandling og kjentskap, så er det en svekkelse av demokratiet som krever at vi tar andre hensyn enn bare prinsippet om at flertallet skal styre.

Men ordningen har også praktiske konsekvenser. Både disse skiftene i hvem som får støtte, og mer eller mindre tilfeldige kutt for å saldere budsjettet, kan føre til at vi møter oss selv i døra og river ned ting vi tidligere har vært med på å bygge opp. Vi får også organisasjoner og institusjoner som konstant er nervøse for hva som venter rundt neste sving.

Sivilsamfunnet og frivillig sektor må være fri, og ikke et middel for å oppnå politiske mål. Lag og foreninger utøver i utgangspunktet ikke offentlige oppgaver — på oppdrag fra kommunen. Da mener vi at vår jobb ikke er å drive partipolitikk, men å sikre rammevilkår som gjør at frivilligheten kan være nettopp fri! Derfor vil Venstre be om å få en egen sak til bystyret om å vurdere å flytte en større andel av tilskuddspotten fra det politiske budsjettspillet, og over i åpne og objektive tilskuddsordninger. Det betyr ikke at enkelte institusjoner og organisasjoner ikke skal ha egen plass på budsjettet, men det betyr at vi tar den mest tydelige anbefalingen i revisjonsrapporten på alvor. Det er etter vår mening den eneste måten vi kan forme et system som er og oppleves rettferdig og legitimt; er åpent og transparent; og gir nødvendig forutsigbarhet for frivilligheten.

Ordfører! Jeg ber om at vi tar anbefalingene fra revisjonen på alvor, og ber om en egen sak på dette. Og jeg leser forslaget:

1. Revisjonsrapporten "Tilskuddsregimet. Lokaldemokrati, offentlige anskaffelser, offentlig støtte og kryssubsidiering" tas til etterretning.

2. Det opprettes en egen frivillighetsportal, der all informasjon om tilskuddsordninger og søknadsprosesser gjøres tilgjengelig.

3. Bystyret ber rådmannen fremme en egen sak for å vurdere om en større andel av tilskuddspottene i Kultursektoren og Helse- og sosialsektoren som i dag gis over egne budsjettposter, kan inngå i åpne tilskuddsordninger, med søknadsprosesser og kjente objektive tildelingskriterier, jamfør rapportens anbefaling nummer 1: "Tilskudd som i dag gis over egen post i budsjettet, hvor ikke spesielle hensyn taler for videreføring av dagens praksis, bør overføres til kommunale tilskuddsordninger."

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**