Bru er løsningen
Terje Norddal fra Rambøll orienterte om bruplanene over Trondheimsfjorden på Venstres møte i går. Ca 40 hadde møtt fram for å høre om prosjektet som er initiert av Rissa Utvikling.
Tunnelløsningene blir for dårlige, fjorden er for djup, og eventuelle tunnelåpninger blir på uhensiktsmessige steder. Derfor har man nå begynt arbeidet med å utrede en bruløsning.
Det blir en 6,7 km lang kombinert flytebru og skråstagbru der avstanden over fjorden er kortest, og det blir ved Flakk – Rørvik. Dette er teknisk mulig å gjennomføre med den kunnskapen vi har i dag. Kostnadene er beregna til 11,5 mrd kr. Med 50% bompengefinansiering blir bompengekostnadene et sted mellom 140 og 170kr avhengig av hvor stor trafikkøkningen blir.
Er dette lurt for samfunnet?
Brua vil gi spart reisetid, sparte ferje- og hurtigbåtkostnader, mindre utslipp til luft pga. mindre drivstoff-forbruk ( reduksjon på 70 — 90%) sjøl om trafikken vil øke. Ei bru vil gi oss tilgjengelighet hele døgnet, det vil bety tilflytting, økt næringsvirksomhet og økt verdi på eiendommer. Det vil gi vekst og optimisme på Fosen.
Trondheimsfolk får tilgang til unike tomtearealer ca 20. min reisetid fra Trondheim sentrum. På Stadsbygd er det flotte boområder, sørvendt med utsikt over fjord og bygd.
Samfunnsøkonomisk lønnssomt
Prosjektet er samfunnsøkonomisk lønnssomt, mente Norddal, som hadde gjort beregningene etter anbefalingene fra Finansdepartementet.
Planene videre er å finansiere 5 mill til videre utredninger. Dette må bli et spleiselag mellom fylkeskommunen, Fosenkommunene og næringslivet.
Tidligste mulighet for å få dette inn på Nasjonal Transportplan blir 2017. Prosjektering og bygging vil ta 6 – 8 år.
Det blir spennede å følge dette prosjektet, og Venstre vil bidra til å få dette realisert.