Verdens lengste flytebru over Trondheimsfjorden!

Dette er det fullt mulig å gjennomføre med dagens tekniske løsninger og kunnskap, var det de vel 40 frammøtte fikk høre på Venstres møte i kommunestyresalen. Og det er i tillegg samfunnsøkonomisk lønnssomt!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Bru er løsningen
Terje Norddal fra Rambøll orienterte om bruplanene over Trondheimsfjorden på Rissa Venstres møte i går. Ca 40 hadde møtt fram for å høre om prosjektet som er initiert av Rissa Utvikling.
Tunnelløsningene blir for dårlige, fjorden er for djup, og eventuelle tunnelåpninger blir på uhensiktsmessige steder. Derfor har de nå begynt arbeidet med å utrede en bruløsning.

Det blir en 6,7 km lang kombinert flytebru og skråstagbru der avstanden over fjorden er kortest, og det er mellom Flakk og Rørvik. Dette er teknisk mulig og gjennomførbart med den kunnskapen vi har i dag. Kostnadene er beregna til 11,5 mill kr. Med 50% bompengefinansiering blir bompengekostnadene et sted mellom 140 og 170kr avhengig av hvor stor trafikkøkningen blir.

Er dette lurt for samfunnet?
Brua vil gi spart reisetid, sparte ferjekostnader og evt. hurtigbåtkostnader, mindre utslipp til luft pga. mindre drivstoff-forbruk ( reduksjon på 70 — 90%) sjøl om trafikken vil øke. Ei bru vil gi oss tilgjengelighet hele døgnet, det vil bli tilflytting, økt næringsvirksomhet og økt verdi på eiendommer.

Og Trondheimsfolk får tilgang til unike tomtearealer ca 20. min fra Trondheim sentrum. På Stadsbygd er det flotte boområder, sørvendt med utsikt over fjord og bygd.

Samfunnsøkonomisk lønnssomt
Prosjektet er samfunnsøkonomisk lønnssomt, mente Norddal, som hadde gjort beregningene etter anbefalingene fra Finansdepartementet.
Planene videre er å finansiere 5 mill til videre utredninger. Dette må bli et spleiselag mellom fylkeskommunen, Fosenkommunene og næringslivet.
Tidligste mulighet for å få dette inn på Nasjonal Transportplan blir 2017. Prosjektering og bygging vil ta 6 – 8 år.
Det blir spennede å følge dette prosjektet, og Venstre vil bidra til å få dette realisert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**