– Modige kvinner har satt dagsorden

Gjennom året vil vi presentere en rekke mikro-intervjuer om stemmerett og samfunnsdeltakelse. Først ut er Venstreleder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande leder ikke bare Norges eldste parti, men også den første stortingsgruppen bestående utelukkende av kvinner. Hun er førstekvinne ut i vår serie med mikro-intervjuer i forbindelse med Stemmerettsjubileet 2013.

Foto: Stortinget

Trine benytter talerstolen på Stortinget for alt den er verdt, og har klokket flere timer der enn de fleste.

Hva har innføringen av allmenn stemmerett for kvinner betydd for utviklingen av Norge?

Trine Skei Grande

– Kvinners engasjement og evne til å mobilisere har helt klart gitt utslag på politikken når vi ser oss tilbake de siste hundre årene. Vi hadde ikke hatt den likestillings-, familie– og helsepolitikken vi har i dag hvis det ikke hadde vært for modige kvinner som har satt spørsmålene på dagsorden og levert forslag til løsninger.

Venstre har stått i spissen for utvidelse av stemmeretten, nå sist med forslag om stemmerett til 16-åringer. Hvor går grensen for hvem som bør ha stemmerett?

Trine Skei Grande

– Som liberaler tror jeg kampen om utvidelse av stemmerett hele tiden har handlet om å stå på barrierene for likebehandling av menn og kvinner og ta inn over seg utviklingen vi mennesker hele tiden driver fremover. Det har vært i tidsånden hele tiden med de nye utvidelsene som har vært gjennomført og det er i vår tidsånd å senke den nok en gang. Jeg er i hvert fall helt sikker på at det vil være nye barrierer fremover også som må møtes med debatt og gode argumenter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**