Lokal prøveordning for leksehjelp?

Stavanger Aftenblad skrev i går om Venstres innvendinger mot leksehjelpsordningen slik den praktiseres nå. Venstres gruppeleder påpekte i intervjuet at det var var større behov for mer målrettet innsats. Anja Berggård Endresen etterlyste også ressurser til pedagoger som hadde kunnskap om hvordan tilretteleggingen burde ivaretas for å nå de elevgruppene med størst behov. Når den endelige evalueringen foreligger i mai, håper Venstre at debatten knyttet til lokal forsøksordning for målrettet leksehjelp tas opp igjen for alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Aftenbladet skriver i sin artikkel:
Sola Venstre sin gruppeleder, Berggård Endresen, mener at kommunen bør søke om fritak fra leksehjelpordningen så snart den endelige, sentrale evalueringen av ordningen er ferdig senere i år. Stavanger kommune er blant kommunene som allerede har søkt om fritak.

– Intensjonen med leksehjelpen er god, men vi ser at ordningen ikke utjevner de sosiale forskjellene blant de yngste elevene, sier venstrepolitikeren.

– Midlene staten bevilger til ordningen samsvarer ikke med det de pålegger kommunene å gjennomføre, mener hun.

Det står videre:
Kunnskapsdepartementet har så langt sagt nei til kommuner som har søkt om fritak fra leksehjelpsordningen. Svaret er at kommunene får vente til en ny, statlig evaluering av ordningen foreligger. Denne evalueringen skal etter planen være klar i løpet av våren.

– Jeg vil foreslå at Sola kommune søker om fritak og heller innfører en lokal prøveordning hvor skoleledelsen selv kan bestemme hvordan leksehjelpen skal gjennomføres, sier Berggård Endresen, som selv er ungdomsskolelærer.

Les mer om saken på Aftenbladet.no

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**