Venstre-appell for asylbarna

Venstres Svein Abrahamsen holdt appell for de lengeværende asylbarna under markeringen i Haugesund den 12. januar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

I appellen viste Abrahamsen til at den rødgrønne regjeringen er så opptatt av å føre en streng innvandringspolitikk at den godtar at utlendingsmyndighetene tar mer hensyn til innvandringsregulerende hensyn enn til hva som er best for barna. Som følge av dette får hundrevis av barn en oppvekst preget av frykt for å bli kastet ut av landet, selv om de er født i Norge eller har bodd det meste av livet sitt her.

Abrahamsen understreket behovet for regelendringer for å ivareta internasjonale forpliktelser om barnets beste og intensjonene bak utlendingsloven. Han viste til at Venstre sammen med KrF nå har fremmet et forslag om at Stortinget skal be Regjeringen om å endre utlendingsforskriften slik at den tydeliggjør at hensynet til barnets beste må vektlegges i større grad i forhold til innvandringsregulerende hensyn.

Markeringen i Haugesund var en av mange lokale støttemarkeringer for de lengeværende asylbarna den 12. januar, som Foreningen av tolvte januar står bak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**