Når kommer heisen bestemor?

-Ordene kom fra mitt barnebarn, sier Thove Bringaker og fikk meg til å løfte blikket og tenke noen nye tanker om heis i fjell tilknyttet den nye stasjonen i Holmestrand. —Selvfølgelig er det ungdommen og de generasjonene som kommer etter oss vi må tenke på her, sier hun i et intervju med Jarlsberg Avis denne uka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Nye Holmestrand jernbanestasjon

Foto: Jernbaneverket

Som en del av dobbeltsporutbyggingen og ny Holmestrand stasjon har spørsmålet om en direkte påkoblet fjellheis til øvre bydel vært et tema i lengre tid.

Heisen er kostnadsberegnet til 48 millioner i investeringer og vil kunne stå ferdig sammen med åpningen i 2016. Jernbaneverket har sagt seg villig til å dekke halve beløpet. Fylkesrådmann vil foreslå at Vestfold fylkeskommune dekker 19 millioner. De resterende 5 millionene dekkes av Holmestrand kommune.

Men det springende punktet nå er hvem som skal ta driftsutgiftene. Her har Holmestrands rådmann foreslått at kommune selv dekker dette, beregnet til 0,5 til 1,0 million i året.

Thove Bringaker august 2011

Holmestrand har i likhet med de fleste av Vestfoldkommunene en anstrengt økonomi.
— Jeg ønsker at vi kan ta oss råd til heis i fjell, sier Thove Bringaker til Jarlsberg Avis.

—Vi gamle har vært vant til å klare oss med Kleiva, og tenker kanskje at det må være greit for andre og, men vi må tenke nytt. Selvsagt hadde vi hatt mer armslag med en bedre kommuneøkonomi og kanskje eiendomskatt er en slik løsning, sier Thove Bringaker.

Les mer om nye Holmestrand stasjon og prosjekt fjellheis på www.tu.no

Skisse ny Holmestrand stasjon med fjellheis

Foto: Jernbaneverket

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**