Fakkeltog 12. januar

Ski venstre vil oppfordre alle til å ta inn til Oslo lørdag for å støtte den nasjonale markeringen for de lengeværende asylbarna. – Jeg nekter å tro at den norske folkesjela ikke er bedre enn som så, og at resultatet til slutt er at barna får opphold, sier Svein Kamfjord.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Viktig å vise solidaritet
Kl. 1600 lørdag 12. januar går det fakkeltog fra Jernbanetorget til Eidsvolls plass foran Stortinget.

– Det er viktig at vi kommer oss ut på dette arrangementet og viser vår motstand mot dagens asylpraksis, sier Kamfjord.

Offentlig uansvarlighet

Jeg nekter å tro at den norske folkesjela ikke er bedre, sier Kamfjord.

Foto: Atle Hagtun

– Ingen barn burde måtte leve under slike vilkår som er tilfelle for de som er i kirkeasyl i Ski. Det er en stor fysisk og psykisk påkjenning, sier Kamfjord.

– Det å oppleve sine foreldre som lever i konstant frykt med alt det bærer med seg, til det å selv ikke vite om en lenger skal få oppleve trygghet i Norge, men snarere deporteres til et land de ikke kjenner, er mer enn vi som nasjon burde tåle. Stortinget må endre sin praksis, og ikke fortsette å skyve problemet foran seg, mener Kamfjord.

– Det inngir ingen respekt slik flertallet på Stortinget har valgt å håndtere denne saken til nå. Det at Norge har skrevet under på konvensjoner om barns rettigheter må bety noe for Stortingets flertall. Og, hvor er den norske humanismen, den som har gjort lille Norge uforholdsmessig godt kjent i en tidvis urolig verden hvor menneskelige hensyn stadig settes til side?, undres Kamfjord

Jeg nekter å tro at den norske folkesjela ikke er bedre enn som så – også på Stortinget, avslutter Kamfjord.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**