Slik vil politikerne endre Bergen

Byavisen har spurt ledende politikere i Bergen hvordan de vil endre byen i 2013. Hvis Julie Andersland hadde ti millioner til overs, ville hun ha brukt dem på brukerrom for rusavhengige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Andersland Bybanen

Foto: Mathias Fischer

Byavisen har stilt politikerne tre spørsmål ved inngangen til det nye året. Her kan du lese Julie Anderslands svar.

1) Hva er din politiske hjertesak i Bergen for 2013?

Få sikret videre utbygging av Bybanen til Åsane. Bergen kommune skal velge trasé neste år, og det er helt avgjørende å få på plass finansiering av utbyggingen slik at den ikke stopper opp. Venstre på Stortinget har forpliktet seg til 50 prosent statlig finansiering, og jeg håper de andre partiene vil følge etter. Vi trenger mer statlige penger for å få bygget Bybanen videre, og disse pengene må komme i Nasjonal Transportplan.

2) Hva er de tre viktigste utfordringene/enkeltsakene i byen dette året?

— Få sikret at Bybanen blir bygget ut til Åsane
— Få løst forfallet i skolebyggene
— Få etablert et mer helhetlig helsetilbud til rusavhengige

3) Hvis du får 10 millioner til rådighet i Bergen, hvilken enkeltsak bruker du dem på?

Da ville jeg etablert et bruker-rom for rusavhengige. Det gir større verdighet til rusavhengige, får dem tidligere i kontakt med helsepersonell, og ikke minst redder det liv. Det har ikke skjedd noen overdosedødsfall i de sprøyte-/ brukerrommene som finnes rundt omkring i verden fordi sprøytene der settes i trygge, hygeniske omgivelser med helsepersonell til stede.

Les mer på side 4 og 5 i Byavisen uke 2.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**