Det viser seg at Bybanen sørover blir minst 200 millioner billigere enn antatt. De pengene vil Venstre bruke på bane til Åsane.
Hylkjeby
– I fjor fikk vi bystyret med på at Bybanen skal bygges til Vågsbotn når den kommer nordover. Men blir kommunens store byggeplaner på Hylkje en realitet, trenger vi banen enda lenger, mener Larsen, og tar til orde for at planleggingen av denne traseen må begynne tidligst mulig.
– Det skjer masse i Åsane. Vi må følge med i utviklingen og sørge for at Bybanen går til de delene av bydelen som vokser mest, sier han.
– Blir det anlagt en middels norsk by på Hylkje, er det klart Bybanen må dit.
Billigere enn antatt
Han får støtte av Venstres gruppeleder i bystyret, Julie Andersland.
– Den foreslåtte utbyggingen på Hylkje ligger noe frem i tid, men om den blir noe av, er det klart at det gir store utfordringer for kollektivtrafikken, sier Andersland.
– Det er nærliggende å tenke seg at Bybanen i så fall bør forlenges fra Vågsbotn til Hylkje, men det krever at vi som politikere er i forkant. Her må vi ha mange tanker i hodet samtidig.
Det er bybaneutbyggingen mellom Lagunen og Nesttun som nå viser seg å bli enda billigere enn tidligere antatt.
Du kan lese hele saken, med kommentarer fra Bybanens Rune Jenssen og en oversikt over de videre planene for bybaneutbygging, på side 3 i Åsane Tidende tirsdag 8. januar.