Møte i Vestre Aker bydelsutvalg 13. desember 2012

Møtet hadde 22 saker til behandling deriblant budsjett for 2013. Fra Venstre møtte Terje Bjøro og Mona Grønlie. I budsjettbehandlingen fremmet Venstre og Grønlie verbalforslag om at det tilstrebes å ha minst en ansatt per tre barn under tre år og en ansatt per seks barn over tre i bydelens barnehaver som ble enstemmig vedtatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Mona Grønlie fremmet på vegne av Venstre verbalforslag om at det tilstrebes å ha minst en ansatt per tre barn under tre år og en ansatt per seks barn over tre i bydelens barnehager.

BU gikk enstemmig imot en omfattende utbygging i Ryghs vei 2 (riving av villa med oppføring av lavblokk).

BU gikk imot stengningen av sykkeltraseen ved ny amerikansk ambassade og forutsetter gjenåpning. “Rennen” på den andre siden av veien er overhodet ingen kompensasjon for den viktigste sykkeltraseen i vår del av byen.

BU takket gledesstrålende ja til testamentarisk gave fra avdøde Kjell Thue på vel 600.000,- til Røa eldresenter.

Div. oppnevninger til tilsynsutvalg og driftsstyrer ble foretatt.

Boligbehovsplan for Oslo kommune ble vedtatt.

BU gikk enstemmig inn for ledningstrase for Statnett Sogn – Årdal og ikke Smestad – Ringerike da det bor ca. 5.000,- mennesker langs traseen Smestad, Hovseter, Bogstad.

BU ved leder Lars Asbjørn Hanssen og nestleder Terje Bjørn hadde den glede å overrekke Kulturprisen til Røa Dynamite Girls.

Budsjett 2013 ble enstemmig vedtatt: bydelsdirektørens forslag med tilleggsforslag fra Høyre og Venstre (tilslutning fra øvrige partier). Terje Bjøro refererte fra bystyrets budsjettbehandling 5/12 og nevnte særlig midler til eldresentre, TT-brukere over 67 år, redusert pris sykehjem, midler til hjemmetjenesten. Han mente totalbildet er godt, og sa seg glad for at Høyre og Venstre i tillegg kunne foreslå midler til Frivillighetspris, midler til oppussing Villa Ly og nytt familiesenter på Hovseter, tilleggsbevilgning til Enhet for forebygging for barn og unge og oppfølging av prosjektet “Ung innflytelse”. Mona Grønlie fremmet på vegne av Venstre verbalforslag om at det tilstrebes å ha minst en ansatt per tre barn under tre år og en ansatt per seks barn over tre i bydelens barnehaver (enstemmig vedtatt).

Vi i Venstre føler at vi har god gjennomslagskraft i bydelsutvalget og ser frem til arbeidet i 2013.

Terje Bjøro

gruppeleder