Foreldrenes klage over henleggelse førte ikke fram

Statsadvokaten i Agder tok ikke foreldrenes klage over politiets henleggelse av den mye omtalte barnehagesaken på Fargeskrinet barnehage til følge. Beslutningen kan ikke påklages og dermed er politiets beslutning om henleggelse endelig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Rett nok ble det gjennomført flere avhør, uten at det førte til nye opplysninger i saken. Det er greit nok for de politiansatte som unødvendig ble navngitt i lokalavisen, men for de involverte, både de ansatte, barna og deres foreldre er det svært lite greit at det tok alt for lang tid fra hendelsene faktisk skjedde til anmeldelse ble innlevert.

Som barnehageeier bør Risør kommune ved rådmann, enhetsleder og barnehagelede ha en særlig ansvar og interesse for at alle saker med påstått vold i barnehager/skoler uten opphold blir anmeldt og etterforsket.

Nå blir det opp til kontrollutvalget å vurdere om rådmannen og hans stab har gjort det de kunne og burde for å følge opp saken på en god måte for de barne det angår og deres foreldre, og det uten hensyn til statsadvokatens endelige beslutning om ikke å gjenåpne politisaken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**