SU Askøy driver ansvarsfraskrivelse!

Askøy Venstres leder, Daniel Gunnarsen skriver i dagens Askøyværing om hvordan lederen for Askøy Sosialistisk Venstre Ungdom fraskriver seg elevenes ansvar for egen læring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

I sitt avisinnlegg Tirsdag (4.desember 2012) skrev lederen av Sosialistisk Venstre Ungdom Askøy at hans parti var positiv til innføringen av lærerevalueringer i ungdomskolen, ettersom "det finnes nok av lærere som ikke gjør den jobben de skal". Ungdomslederen viser til at evaluering av lærere fra elevens side har hatt visse positive virkninger i Bergensskolene, og stiller seg på det grunnlaget spørrende til hvorfor dette ikke praktiseres i Askøy kommune.

Skole, utdanning, undervisning, lærer, elev

Foto: Microsoft

Lærerevalueringer fra den enkelte elev har sine positive og negative sider, noe som bergensskolene har fått erfare på både godt og ondt. På den positive noten tillater slike evalueringer konstruktive tilbakemeldinger til læreren som kan være med å bedre undervisningen som han eller hun utfører. En slik evaluering kan med dette øke den generelle kvaliteten i skolen, så framt den blir brukt på riktig måte. På en annen side kan lærerevalueringen skape negative ringvirkninger ved at elever misbruker sin mulighet til å evaluere sin egen lærer.

Det som ungdomslederen i Sosialistisk Venstre Ungdom Askøy bevisst valgte å ikke framheve i sitt innlegg var at flere ungdomsskoler som har innført lærerevalueringer angrer på dette i etterkant. Det viste seg nemlig i etterkant at samtlige av elevene som utførte lærerevalueringene kritiserte læreren sin etter en populistisk linje uten konstruktive tilbakemeldinger. Dermed virket evalueringen imot sin egen intensjon og la et grunnlag for dårlig relasjon mellom lærer og elev. Det er forståelig i ethvert yrkesvalg at negative tilbakemeldinger uten røtter i virkeligheten fremmer et dårlig arbeidsmiljø — til og med i skoleverket.

Det er ingen tvil om at Sosialistisk Venstreparti Ungdom Askøy svikter elever og lærere med sin skolepolitikk og dessverre ser det ut til at ungdomslaget ikke kommer til å vike fra denne politikken med det første. I artikkelen Tirsdag (4.desember 2012) konstanter ungdomslederen at "I ungdomsskolen har ikke elever ansvar for egen læring. Det ansvaret har læreren. Derfor må læreren være i stand til å undervise riktig". Denne typen utspill forsterker bare den ukulturen som rår i vår egen kommune, samt skoleverk landet over. Istedenfor å se utdanning som et privilegium og en mulighet, legger altså ungdomslederen opp til at utdanning er noe som man skal ta for gitt i dette land — med andre ord; ansvarsløshet. Mens mennesker i fattige land hadde gitt hva som helst for å få muligheten til å ta en gratis utdannelse, oppfordrer Sosialistisk Venstreparti Ungdom Askøy elever til å ta utdanningen sin for gitt. Man kunne ikke ha rodd lengre vekk fra Venstres prinsipper i skolen. Askøy Venstre mener at alle barn- og unge skal ha rett til utdanning, men at også at den enkelte elev har ansvar for egen læring!

Utdanning, klasserom, elev, skole

Foto: Microsoft

Askøy Venstre er imot forslaget om å innføre lærerevalueringer i ungdomskolen, på bakgrunn av utfordringene en slik evaluering vil medfører for lærerens posisjon og trivsel i skolen. Slik situasjonen er i dag i Askøyskolene, har elever full mulighet gjennom årlige elevundersøkelser til å påpeke kritikkverdige undervisningsforhold ved sin skole. Videre ønsker Askøy Venstre å oppfordre elever elever til å se på utdanning som et privilegium og som en mulighet til å gripe fatt på livets mange utfordringer, istedenfor som en selvfølge.

Med vennlig hilsen,
Daniel Gunnarsen