Det var etter et folkemøte på Olsborg 2. januar at avviket ble oppdaget. – Jeg reagerte først noe på at stortingsrepresentant Anne Marit Bjørnflaten i sitt innlegg gjennomgående viste til Fylkeskommunens forprioritering av bane fra Kolari i Finnland til Skibotn, mens jeg i mitt innlegg hevdet at fylkestinget ikke hadde gjort noen konkret prioritering av banevalg. Men etter møtet skulle Bjørnflaten overbevise meg ved å vise meg Oversendelsesbrevet fra Troms fylkeskommune etter junitinget 2012. Jeg hevdet at Tromsbanen var nevnt i forbindelse med utbedring av Ofotenbanen i vedtakets pkt 16, under tema Nordområdesatsing, men der stod det ikke, registrerte Sollied.
Senere leser Sollied hele Oversendelsesbrevet sjøl og ser at pkt 16 er flyttet aller nederst i brevet. -Det er nå en sak. Verre er at det der står under tema Byutvikling, kollektivtiltak, sykkel og gange. Hvis det skulle passe inn der, måtte det eventuelt gjelde kollektivtiltak, og da har vi igjen havnet i kommunikasjonsuføret: Det er nettopp det vi må få endret forståelsen omkring: Tromsbanen skal i all hovedsak være en godsbane og en nordområdesatsing, fastslår Sollied. Han har altfor ofte blitt møtt med at det ikke er passasjergrunnlag for banen og synes derfor at feilen i Oversendelsesbrevet er mer alvorlig enn en nummerendring i forhold til protokollert vedtak.
Aller verst finner han å oppleve at Arbeiderpartiets komiterepresentant og faglige talsmann synes å ha oversett punktet om Tromsbanen eller tolket plasseringen nederst i vedtaket som et tegn på svak prioritering.
NTP sluttbehandles i Stortinget 18. juni.