Vil gjøre NAV mer brukervennlig

Ny forskning viser at NAV er for byråkratisk og regelstyrt. Venstre vil ha et langt mer brukerorientert NAV med mer bruk av skjønn og hvor direkte kontakt med saksbehandler skal være en selvfølge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Les også: NAV er for rigid og regelstyrt.

Forsker og sosionom Anita Røysum disputerte i høst med doktorgradsavhandlingen Sosialt arbeid i nye kontekster. Om sosialarbeideres erfaringer med NAV-reformen ved Senter for profesjonsstudier på HiOA. Avhandlingen viser at NAV-reformen har før til mer byråkrati, regelstyring og en altfor skjematisk måte
å jobbe på.

Terje Breivik på valgkampåpning i Horten

Foto: Kåre Pettersen

– Regelen er i ferd med å bli at det er brukeren som må tilpasse seg systemet, ikke omvendt. Slik kan vi ikke ha det. Folks behov må alltid komme først, sier nestleder i Venstre Terje Breivik til NTB.

Mer bruk av skjønn
– Venstre vil åpne for større bruk av skjønn, og gi publikum rett tildirekte kommunikasjon med saksbehandleren som sitter på endelig beslutningsmyndighet i egen sak. Det vil gjøre NAV langt mer brukerorientert og publikumsvennlig, sier Breivik.

NAV er i hovedsak styrt av tre lover; sosialtjenesteloven, arbeidsmarkedsloven og folketrygdloven. Sosialtjenesteloven er en lov der ulike hjelpetiltak er overlatt kommunens (i praksis det lokale NAV-kontors) skjønn. De to andre lovene er svært regelstyrte, med et vell av utfyllende forskrifter og rundskriv som styrer
saksbehandlingen og lovanvendelsen.

– Skal individuelle behov veie tyngre mener Venstre at adgangen til å bruke skjønn i langt større grad enn i dag må bli mulig for en større del av lovverket NAV forvalter, sier Breivik.

Les også: Vil ha mer skjønn og mindre byråkrati i NAV

NAV

Foto: NAV

Direkte kontakt med saksbehandler
Med dagens organisering av NAV får ikke brukerne møte saksbehandleren med den endelige beslutningsmyndigheten direkte. Saksbehandleren en møter, enten ved personlig frammøte eller via telefon har ofte ikke myndighet til å ta stilling til eventuelle søknader. De aktuelle saksbehandlerne med fullmakter til å avgjøre sakene jobber i NAV-forvaltning, og skal i regelen ikke ha publikumskontakt.

– Venstre mener dette er svært betenkelig. Å ikke få kommuniseredirekte med egen saksbehandler gjør NAV unødvendig uoversiktlig og unødvendig vanskelig for brukerne å forholde seg til. Det å ha direkte kontakt med saksbehandleren som bokstavelig talt sitter med ens egen skjebne i sin makt, bør være en selvfølge, mener Breivik

– Venstre vil derfor at saksbehandlerne i førstelinjetjenesten i langt større grad får myndighet til å avgjøre saker, og at publikum uansett skalkunne kommunisere direkte med vedkommende saksbehandler som har siste ord i egen sak, sier Breivik.

Les også: Venstre vil vende opp ned på NAV

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**