Dette er spørsmålet
Borghild Tenden (V): Mener statsråden at beslutningen om å bygge nytt tunnelløp under Oslofjorden bør overlates til Statens Vegvesen uten utredning av andre alternativer som for eksempel bro over Oslofjorden og uten ny politisk behandling, og mener statsråden at det er forsvarlig pengebruk å bygge et nytt tunnelløp som ikke vil oppfylle kravene til EUs tunnelsikkerhetsdirektiv etter 2017?
Begrunnelse
Statens Veivesen ønsker å bygge nytt tunnelløp under Oslofjorden og baserer dette på et politisk vedtak fra 1997, før Oslofjordtunnelen ble bygget. 12 år etter at Oslofjordtunnelen ble åpnet, topper den statistikken over branntilfeller, og den har i tillegg dårlig driftssikkerhet og er bygget for bratt, dvs. i strid med EUs tunnelsikkerhetsdirektiv.
Tunnelen er i snitt stengt hver 3. dag pga. bilberging og driftsproblemer. Veidirektoratet er enig i en ny rapport fra Veivesenets sikkerhetsavdeling som konkluderer med at Norge må slutte å bygge tunneler med mer enn 5 % helling. Likevel vil Veivesenet bygge nytt løp under Oslofjorden, med mer enn 5 % helling.
Etter de erfaringene man har med Oslofjordtunnelen, er det vanskelig å se for seg at et nytt løp ikke vil ha de samme sikkerhetsutfordringene som det gamle løpet. Det må være hevet over enhver rimelig tvil at den planlagte byggingen av nytt tunnelløp vil gi den tryggeste og beste fremtidige løsningen, før et slikt arbeid startes. Det er ønsket fra mange hold med en konsekvensutredning hvor også muligheten for å bygge bro over Oslofjorden utredes. En konsekvensutredning vil sikre en ny politisk behandling og sikre at den beste avgjørelsen kan tas.
Svaret fra samferdselsministeren foreligger ikke ennå, men vil kunne leses her på www.Stortinget.no