Ønsker å kjøpe Kunstparken

I et brev til rådmannen i Risør gjør en investor det klart at han ønsker å kjøpe Risør Kunstpark, og etter det vi erfarer var investoren i møte med administrasjonen 20. desember 2012. I budsjettsammenheng ble det fra administrasjon påpekt manglende samsvar mellom leieinntekter og kostnader for Kunstparken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Uten en aktiv kunstforening er det mange som mener at Kunstparken har mistet hjertet i driften

Foto: Jan Einar Henriksen

I forrige periode ønsket bystyrets flertall økt aktivitet og innsyn i driften ved Risør Kunstpark, noe som resulterte i at Risør kommune overtok drift og utleie.

— For meg som bor her er det ikke lenger en kunstby, uttalte Hans Skar, som i sin tid var leder for Kunstbyprosjektet, i ett oppslag Aust Agder Blad nylig hadde omkring kunstbyen Risør.

Når en så sentral aktør kommer med denne kommentaren om Risør som kunstby er det grunn til å stille spørsmål om kunst og kulturmiljøet i Risør har klart å fremstå med en slik gjestfrihet et det har bidradd til nyskaping og mangfold som er nødvendig for at Kunstbyen Risør har et reelt innhold.

– Jeg tror ikke kunstbyen Risør har utspilt sin rolle, sier tidligere varaordfører Jan Einar Henriksen i en kommentar. Jeg håper imidlertid at det kommer inn nye aktører, som evner å se Kunstparken og kunstbyen også fra utsiden slik at målet om økt aktivitet nås. Uten en dynamisk drift hvor det er aksept for spørsmål vil en ikke få til ønsket nytenkning, mangfold og økt aktivitet, men en statisk drift og da dør miljøet stille hen, og da vil desverre Hans Skar få rett på sikt avslutter Henriksen

Nå blir det fornyet debatt om Kunstparken etterat det er kommet på banen en investor som ønsker å kjøpe bygningsmassen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**