Årsrapport for HOTS 2012

HOTS har avholdt 16 møter i 2012 og vil ila 2012 ha behandlet 165 — 170 saker (siste møte ikke avholdt) Flere av disse er meget omfattende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Vi anbefaler å følge med på sakslister og protokoller på kommunens hjemmeside HER

I HOTS møter Atle Rui og Signy Gjærum. Det er en styrke å være to. Og samarbeidet oss to i mellom og i posisjonen har fungert godt. Så godt at V kan sies å bli lite synlige. Med unntak legger vi jo forslag fram som posisjonens forslag. Og dette er en posisjon hvor det forventes enighet. Likevel er det trolig større handlingsrom enn vi benytter oss av. Mange saker blir enstemmige i utvalget, men like ofte også klassisk to-delt. Knut og Signy ( hhv leder /nestleder) har ukentlig formøte med adm uka før posisjonens formøte/ utvalgsmøte. HOTS er tidkrevende og omfattende.[/b]

Signy Gjærum

I et fåtall av saker har Signy stemt sammen med opposisjonen og slik at vi to har stemt ulikt. I enkelte saker tilhører vi hver vår fløy i Skien Venstre. Vi mener likevel begge det er viktig for Venstre å markere at vi ikke er under posisjonens "pisk", men er i konstruktivt samarbeid hvor det er rom for uenighet. Vi vil i året som kommer være mer bevisst på å legge fram rent V- syn der det er aktuelt/ best – selv om det ikke `behager` posisjonen, – og stå på det. Atle er meget bevisst på dette. Vi ønsker å markere Venstre men dog ikke med demonstrasjonsforslag. Vi mener også at hvis posisjon og opposisjon kan omforene standpunkt, er det med på å sende tydelige styringssignal til administrasjonen og til innbyggere/ utbyggere, samt til andre forvaltningsnivå. HOTS var samstemt i synet på storhandel Kjørbekk, og på områder HOTS skal

Atle Rui

arbeide med ifbm Agenda Kaupang. Men V fikk ikke posisjonen med på vårt syn hva gjaldt enkelte bestemmelser i 1. byggetrinn på Klosterøya ( Atles "oppdagelse") AP ombestemte seg under møtet.
I vårhalvårets første møte kom bl a Mindre endring av reguleringsplan Klosterøya Vest, Bruk av Lekelandtomta og Sluttregnskap byromsprosjekt. Endringene på Klosterøya, vedtatt mot Venstres og SVs stemmer, har fått et ganske alvorlig etterspill og saken står uavklart. Pt ser det ut til at man bygger 4,5 m fra vannlinje, ikke 12 m. Ang Lekelandtomta var V sterkt delaktig i å legge føringer for framtidig bruk/ arealdisponering, men dette ble lagt fram som posisjonens fellesforslag. Byromsprosjektene må kunne sies å ha hatt svak økonomisk styring og ca 10 mill var udekket fra tidligere år. Denne saken ble vanskelig å håndtere. Så selv om byromsprosjektene er positive for byen, har de kostet oss dyrt.

I februar ble det orientert om og vedtatt igangsatt EPC ( Energy Performance Contracting) prosjekt dvs enøk prosjekt for utvalgte formålsbygg.

Fra mars og utover hele året har vi hatt en rekke byggesaker/ klagesaker/ fradelingssaker /dispensasjoner/ ulovlighetsforhold til behandling. Signy mener nok i sterkere grad enn Atle at vi skal tillate så langt PLB gir rom for det og ikke framstå overdrevent restriktive. Samtidig er dispensasjoner med på å uthule regelverk, slik at håpet er ( mener vi begge) at vi vil gi videre rammer i flere sammenheng når arealplan nå skal revideres. Vi forsøkte i forrige periode forgjeves å få dèt til for sentrumsplanen. Eksempler på dilemmaer vil f ex være fradeling av tomt når en ell begge blir mindre enn 500 m2 ( har hatt flere saker, adm hadde lagt seg på standard avslå hvis mindre enn 500 m2, det er ikke hjemlet og ikke politisk vedtatt) , plassering av garasje inntil 1 m fra nabo ( hvilket er generell praksis og tolkning av PLB, men hvor H/AP gikk sammen om å gi medhold i en naboklage, V beklager det), estetikk og tilpasning til området og hensyntagen til naboer. Mye av dette vil basere seg både på regelverk og skjønn. Og det er viktig for V å bidra til at adm får en rettesnor å følge. Vide rammer med rom for ulike tilnærminger innenfor regelverk, bør være et gode og også gjøre administrasjonens arbeid enklere. Signy er nok mer liberal i bygge- og reguleringssaker enn hva "halve" Venstre er. Dette har kommet til syne i enkelte dispensasjonssaker og fradelingsaker. Av andre saker våren 2012 nevnes:

•KVU Grenland, stort og komplisert, vi støtter under en viss tvil. Virkelig et dilemma
•Parkeringsnorm i randsonen, krav om p-plasser er lavere enn utenfor randsonen
•Trafikksikkerhetsplan, en ren ønskeliste, men bedre med plan enn uten
•Framtidas byer. Bra på papiret men uvisst hva fører med seg, hvordan preger planer og tiltak
•Grenlandssamarbeid. Grenland deltar f ex ikke i det innkjøpssamarbeid TFK og øvrige kommuner har også innen BTV
•Diverse reguleringssaker, ved Klosterskogen Travbane/Solumgate , Furuset m/ trafikk problematikk i Gulsetveien (Venstre delt i synet på Gulsetveien) samt Frogner Mat.

I mars kom kirkegårdsproblematikk opp ifbm Gjerpen kirkegård, hvor vi hele tiden har tatt til orde for jordvernhensyn samt tilrettelegging for urnenedsettelser. I mai møtet kom K- delplan Kjørbekk til 1. gangsbehandling og forslag til vedtak ble utformet på tvers av partiene med styring på areal og med 1500 m2 som minstegrense for etablering. Herkules som handels- og etableringsareal ble også tatt inn. Vedtaket ble enstemmig, også ved 2. gangsbehandling. Saken kommer til megling. Vi mener ha gode argument for HOTS syn

I høsthalvåret har flere saker kommet til sluttbehandling, så som K- delplan Kjørbekk, organisering av Bjorstaddalen, Trafikksikkerhetsplan. Likedan selskapsdannelse av Renovasjon i Grenland, dette ble problematisert og er stoppet i bystyret 2 ganger. Signys oppfatning er at dette blir overproblematisert, men mulig tvilerne likevel kan ha rett i at saken er for dårlig utredet

I september kom bruk av Skien gml prestegård opp. V mener den bør brukes til prestebolig eller selges. Men dersom Husflidslaget kan skaffe 2 mill til brannsikring samt penger til leie og drift, åpner f- skapet inntil videre for det, med finansiering som absolutt forutsetning. Salg som hovedalternativ. Av andre saker høst 2012 nevnes:

•Brannsjefens lydlogg, HOTS flertall inkl V støttet brannsjefen i å ikke offentliggjøre, men fikk ikke medhold fra fylkesmannen
•Ventilasjon 2 barnehager ble feilaktig finansiert bl a m mindreforbruk Melum skole. Etter klage har Rådmannen finansiert annerledes
•Bommen i Snipetorp blir stående
•Kulturminnevernplan legges ut på høring. Går bort fra ABCD definisjonene og benytter hensynssoner som "grep". Godt gjennomarbeidet plan
•Kollektivterminal Landmannstorget har en meget trang fødsel, og HOTS er fortsatt delt. V går sammen m posisjonen for det anbefalte alt 2 ( fra adm og Rambøll)
•Parkeringsavtale Skatt Sør/ Myren ok
•Sentrumstunnel m/ innslag ved Nedre Skotlandsvei, areal frigis men problematikken tas opp ifbm ny arealplan ( Signy inhabil)

Budsjett 2013 og Agenda Kaupang: HOTS ønsket tverrpolitisk å være i tett inngrep med Agenda Kaupang prosessen, men denne er kjørt rent administrativt. V slutter opp om hovedgrepene som foreslås, nedsalg av eiendom, bygg og tomter, redusere arealbruk vhja ulike tiltak, energiøkonomisering/ bevisstgjøring drift. Hva gjelder konkurranseutsetting støter ulike syn mot hverandre også internt i Venstre. Jeg mener det bør være unødvendig å presisere at aktuelle bedrifter som svarer på anbudsutlysing skal følge norske lover og regelverk, men som motsvar til at de fleste partier gjorde " sine hoser grønne" hos kommunalt ansatte, foreslo også undertegnede krav om tariffavtale. Det synes som om krav om " like lønns- og arbeidsforhold herunder pensjon" modereres betydelig hos AP og også SV etter hvert. Venstre bør åpne for konkurranseutsetting på flere områder. Venstre ønsket ikke at renhold skulle være oppstartsområde.HOTS har også bedt om en gjennomgang av hvordan dagens ordning fungerer, vi leier jo inn via rammeavtaler bl a , håndverkertjenester, brøyting og veivedlikehold, renovasjon, konsulenttjenester. Dette siste bør sees opp mot evt egenansettelse.

Posisjonen inkl V støttet Rådmannens forslag til budsjett. Flere også innen posisjonen mener budsjettprosessen internt i HOTS gikk for fort, var svakt forberedt politisk og ble for overfladisk. Samtidig måtte vi i år innse at god økonomistyring innen de rammer som er tilgjengelige er stort nok mål i seg selv. Og " evig lange verbalforslag" og skryteinnledninger har utartet etter Signys syn. FrP ønsket å redusere HOTS område m 3 mill for omdisponering til andre utvalg. H og KrF hadde ingen konkrete endringsforslag i HOTS, men kom med endringer ( marginale ) i budsjettbehandlingen i f- skapet

HOTS har holdt sin budsjettramme for 2012. Vi får månedlige økonomirapporter. Samarbeidet i HOTS fungerer godt i og på tvers av `blokkene`. Men det må ikke bli for gemyttlig! Og Venstre har som mål å bli mer synlige.

1.12.12/Signy og Atle

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**