Takk for tilliten!

Jeg vil med dette takke for tilliten dere alle har vist meg ved å velge meg til førsteplass på stortingslista for valget neste år. Dette blir et svært spennende valg, hvor vi for første gang siden 1969 skal klare å få Venstre representert på Vestfoldbenken!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Stortinget. Løvebakken

Foto: © Stortinget/foto: Yvonne Haugen

For å få dette til, er det helt nødvendig med engasjement. Engasjement om våre kjernesaker og engasjement rundt vår grunnfilosofi som må kommuniseres ut på en god og forståelig måte. Det vil bli opp til oss alle å etablere et inntrykk av Venstre, en "magefølelse" om du vil, som skal gi velgerne den siste dytten når stemmeseddel skal velges inne i valglokalet. Dette arbeidet starter nå. Dette er noe vi alle må være oss bevisst hver gang vi snakker med familie, venner og bekjente. Hver gang vi står på stand, og hver gang vi snakker offentlig.

Henrik Ibsen sa i gang i et brev: "Bind deg selv til en stjerne, og seil med den!" Enhver person må ha en stjerne, et ideal han klamrer seg til. Idealet blir sikkert ikke realisert hverken i dag eller i morgen, men du må ha et ideal som bærer deg fram i livet, som inspirerer beslutningene dine. Som inspirerer hvordan du ter deg og hva du gjør.

I dag lever vi i et samfunn hvor vi har gjort enorme framskritt sammenliknet med 1870-årene, da Ibsens brev ble skrevet. Allikevel lever vi fremdeles i et samfunn hvor noen mennesker eier andre mennesker. Vi lever fortsatt i et samfunn med sosial urettferdighet. Vi lever i dag i et samfunn preget av massiv fattigdom i store deler av verden. Alle liberalere må tro at vi kan bli kvitt denne urettferdigheten. Jeg tror vi kan bli kvitt denne urettferdigheten. Ett lite skritt av gangen.

John Locke regnes som den klassiske liberalismens far, og var den første som virkelig brøt med samfunnets syn på individet som et produkt av arv og klasse. Han ga oss filosofien om "tabula rasa", mennesket som det blanke ark, som uansett hvor det kommer fra kan utvikle seg til å blomstre, til å oppnå sitt fulle potensiale, bare friheten og mulighetene til den enkelte er tilstede, og at vi alle tar ansvar for hverandre.

Dette er kjerneverdier i den sosiale liberalismen. Dette er verdier vi som liberalere alltid skal ha i bakhodet. Uansett om vi er kommunepolitikere og sysler med gesimshøyder og jernbanetraséer, eller vi er rikspolitikere som steller med nasjonal transportplan, miljødirektiver eller innvandringspolitiske retningslinjer. Vi skal være fast bundet til vår stjerne. Stjernen skal skinne, og den skal spre det viktige budskapet, det store målet vi som liberale må strebe mot: ultimat menneskelig rettferdighet, for alle!

Jeg ønsker dere alle en fortreffelig høytid!

eddy robertsen3

Eddy Robertsen