-Ville styrke skolen

Venstre ville øke bevilgningene til skolen sitt forslag til budsjett- og økonomiplan for Levanger kommune i perioden 2013-2016. Partiet foreslo derfor 3 millioner kroner ekstre i året til formålet med hovedvekt på kompetansehevende tiltak for lærere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Utdanning, klasserom, elev, skole

Foto: Microsoft

Læreren er avgjørende for elevenes faglige og personlige utvikling i skolen. Kompetente og motiverte lærere som formidler faglig interesse, og evner å se den enkelte elev i skolesituasjonen, er en forutsetning for et godt læringsmiljø. Læreren trenger en kontinuerlig kompetanseutvikling som er organisert av skoleeier.

Dyktige og motiverte lærere er nøkkelen til en god skole. Venstre vil gi læreren rett til å fornye og videreutvikle sin fag- og yrkeskompetanse. Vi vil derfor ha et løft i ordningen som gir lærere muligheten til å gjennomføre en formell videreutdanning og foreslår derfor en økning på 3 millioner kroner per år i planperioden til dette formålet.

Venstre er skeptisk til de høye låneopptakene som gjennomføres i planperioden. Venstre vil derfor nøye følge utviklingen i låneopptak fra sak til sak i løpet av kommende økonomiplanperiode. Venstres forslag ble nedstemt av de andre partiene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**