Voodoo-Lars hadde rett

-Jeg husker godt tilbake til 2004. I januar 2004 varslet Venstres daværende leder Lars Sponheim at gjennom en ny skattereform, med målrettede skattelettelser ville skattelettelsene finansiere seg selv gjennom større aktivitet i økonomien. Dette ble latterliggjort av Jens Stoltenberg som kalte Sponheim for «Voodoo-Lars» fordi han mente at det ikke var mulig å gjennomføre en slik reform uten kutt i budsjettet. Borghild Tenden tok Venstres tidligere leder, Lars Sponheim, til forsvar under behandligen av statsbudsjettet for 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Voodo-Lars hadde rett, sa Borghild Tenden fra Stortingets talerstol under budsjettdebatten.

Foto: Ingvild Boe Hornburg

I ettertid har absolutt alt vist at Lars Sponheim hadde rett — også nysalderingen i år. Ja ikke nok med det. 2004 har jo blitt et spesielt skatteår. Det er det året regjeringen nå mener hadde det perfekt — ja nær det fullkomne — skattenivået. Altså det samme som man ikke bare var mot — men latterliggjorde i 2004.

Dette og mye annet fornuftig sa Venstres Borghild Tenden da Stortinget behandlet nysaldering av statsbudsjettet for 2012 i går kveld. Les referatet fra debatten om nysalderingen (sak 13) her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**