Det er derfor en høyt prioritert samferdselspolitisk oppgave for Venstre på Stortinget å prioritere bygging av Ringeriksbanen som en del av Bergensbanen.
Dette realiserer stortingsvedtaket som ble fattet for 20(!) år siden om bygging av stamvei vestover og Ringeriksbane. Stamveien vestover ble realisert gjennom den daværende samferdselsminister Kjell Opseth sin hjemkommune, men det er fortsatt ikke bygget en meter skinnegang mellom Hønefoss og Oslo!
En forkortelse av Bergensbanen vil være en styrket samferdselsåre mellom de to største byene i landet. Oppgradering av strekningene Oslo- Hønefoss og Bergen-Voss vil redusere reisetiden med hele to timer og vil derfor bli et naturlig førstevalg både for dagens flypassasjerer og for godstrafikken på veiene. Overføring fra fly og vei til tog er en miljøvennlig og sikkerhetsmessig nødvendighet. Den kraftig reduserte reisetiden vil sørge for at disse gevinstene blir oppnådd.
Ringeriksbanen er velegnet for alternativ finansiering og organisering. Det er også påpekt i rapporten «Hovedutredning for norsk jernbane» (November 2011). Banen kan eksempelvis finansieres som eget investeringsprosjekt (jfr Botniabanen AB i Sverige). Dette vil avhjelpe det statlige investeringsbehovet for resten av strekningen mellom Bergen og Oslo.
Olav Relling,
Marianne Wethal
(leserinnlegg)