Blåblått ja til leirskole finansiert med store kutt i skolesektoren

Det heter å gi med den ene hånden og ta igjen med den andre. Og var det noe Stokkeskolene fikk oppleve i budsjettbehandlingen sist mandag, så var det nettopp det. Posisjon har fredet leirskolen og sa ja til 450.000 i den 4-årige planperioden. Samtidig sa de også ja til et kutt i skolene på 660.000 i samme periode.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Budsjett

Foto: A. Wahl

Og som det ikke var nok foreslo de like godt å kutte i uforutsette kostnader innenfor helse og omsorg på 312.000 neste år. Medaljen til posisjon hadde sannelig en bakside i årets budsjettdebatt.

Venstre sammen med de tre andre opposisjonspartiene foreslo en kompetanseheving av lærere i hele 4 års perioden på 800.000. Videre foreslo vi kjøp av nye elev/-lærer PC’er med 150.000 for å styrke skolen. Den harde realitet fra posisjon ble dessverre noe helt annet.

Heldigvis fikk vi med oss posisjon på en ekstra bevilgning på 2,2 mill. kroner til en raskere opptrapping av bemanningen ved sykehjem og/eller omsorgsboliger. Videre fikk vi med oss posisjon på en styrking av barnevernet med 995.000 i perioden.

Når det gjaldt frivillige organisasjoner og folkehelse ønsket Venstre sammen med opposisjonspartiene å bevilge totalt 600.000 ekstra i 4-års perioden. Dette til redusert halleie og løypevedlikehold i kommunen. Resultatet fra H, FrP og KrF ble et vedtak på 50.000 i den samme perioden. Dette til tross for at de tre nevnte partier snakker varmt om frivillighetens betydning.

Gledelig var det derimot at begge blokker foreslo en styrking av sosialhjelpsatsene. Posisjon ville bare binde seg til 2013 med 160.000 mens opposisjonens fire partier ønsket å signalisere langsiktighet og gikk for en ekstrabevilgning 679.000 i hele perioden.

I Tønsbergs Blad i juni i fjor gjorde nettopp dagens ordfører et nummer av at han og Høyre ville garantere at Stokkes satser som et minimum alltid ville ligge på statens nivå. Nå hadde han muligheten til å være mer forutsigbar, men benyttet ikke anledningen.

Kåre Pettersen

Foto: www.vfk.no