Miljøet opp i budsjettet
Melhus mangler en miljøprofil på budsjettene sine. Kommunens miljøstrategi er en god start, men er langt fra så ambisiøs som den burde være og tiltakene som tas er i altfor stor grad begrenset til kommunens egne virksomheter. Venstre ønsker å løfte miljøet høyere på agendaen i Melhus-politikken og i budsjettene.
Elbiler i Melhus
I Orkdal har man begynt å ta i bruk elbiler i kommunen, Skaun vil komme etter, og Trondheim er landsledende. Kommuneadministrasjonen i Melhus har tidligere uttalt at man vil kjenne kostnadene av å ta i bruk elbiler før man tar en beslutning. Etter Venstres skjønn er det en strategi som faller dårlig sammen med kommunens motto å satse på miljøet uten fullstendig oversyn over økonomien vil være å fremvise rett type mot.
Den største ulempen med elbiler er rekkevidden. For å øke bruken av elbiler i Trondheimsregionen er det derfor viktig at elbilene når fra en ende til en annen. Med en ordinær lader tar det 6-8 timer å lade en elbil, men med en hurtiglader tar det 20 minutter å nå 80 %. Med utplassering av slike ladere i kommunene rundt Trondheim kan elbil-taxier fungere i hele området, og transport mellom Værnes og Melhus blir uproblematisk (man finner hurtigladere på steder som Værnes og Lade). Ved slike punkter betaler kunden for påfyllingen, til gjengjeld kan ferden fortsette raskt. Melhus bør søke TransNova og fylkeskommunen om midler til å plassere en hurtiglader i Melhus sentrum.
Vi legger frem forslag som vil gjøre elbil-bruk i Trondheimsområdet lettere for private så vel som for kommersielle aktører. Dette er miljøvennlig og vil også knytte Melhus tettere opp mot miljøvennlige aktører og næringer i byen.
Energisparing
Melhus kommune har blitt en foregangskommune på energisparing. Venstre tror en videre satsning med "energijegere", konsulenter som leter etter områder man kan spare energi på, kan fordoble besparelsen man har hatt hittil. Et moderat mål kan plasseres til 0,5 GWh årlig. Dette vil gi spare kommunen med omtrent 500 000 kr årlig i strømutgifter, basert på stipulasjoner i andre kommuner som for eksempel Gjøvik.
Hovedsykkelveinett
Melhus kommune er både en stor kommune med stor befolkningsvekst og en kommune med mye gjennomgående tungtransport. Mengden trafikk og antallet barn i trafikken øker samtidig. Transportårene i kommunen preges på samme tid av historien til Melhus av ulike sentra og veier som tidligere hadde enten få biler eller få myke trafikanter. Nå må disse transportårene tilpasses fremtiden. Venstre vil sikre at myke, miljøvennlige trafikanter først og fremst har trygg ferdsel, men også effektiv ferdsel. Slik blir det attraktivt å benytte seg av sykkel. Dette innebærer en tilrettelegging for miljøvennlig transport til og fra jobb og skole, en mer opplevelsesrik fritid og en bedre folkehelse.
Melhus Venstre mener det derfor er et stort behov for at kommunen lager en plan for et hovedsykkelveinett der transport på sykkel utenom veibanen og adskilt fra fotgjengere, gjøres mulig i hele kommunen ikke bare innenfor skolesonene.
Urettferdighet i foreldrebetalingen av SFO
Rådmannen foreslår en økning i satsene til SFO på 5 % på bakgrunn av prisene i bl.a. i Trondheim. For en familie med ett barn i barnehagen innebærer dette en økning på 1100kr i året. Venstre mener det blir feil av rådmannen å sammenligne med prisene til Trondheim kommune på denne måten når det da ikke tas hensyn til at Trondheim kommunen fører en annen moderasjonspraksis. Der får familier med barn i både barnehage og SFO også søskenmoderasjon.
I Trondheim foreligger dette reglementet:
"Familier med barn i barnehage og SFO, gis 25 % moderasjon for hvert av barna i SFO. Moderasjon gis på den rimeligste plassen.
Søskenmoderasjon gis når søsken tilhører samme husstand/bopeladresse. Der søsken har plass i barnehage og SFO med kommunalt opptak, skal det ikke søkes om søskenmoderasjon. Denne moderasjonen beregnes automatisk i vårt datasystem."
En familie i Melhus med et barn i barnehage og et barn i SFO vil fra neste år betale 2133 for SFO-plassen og 2330 for barnehageplassen, altså 4460 kr totalt. I Trondheim, derimot, som altså er sammenligningsgrunnlaget for rådmannen, får en tilsvarende familie 25 % moderasjon. En full SFO-sats der koster 2328kr (p.t.). Etter moderasjonen vil den totale månedssummen for Trondheimsfamilien være 4076 kr. Forskjellen mellom Melhusfamilien og Trondheimsfamilien blir med dette på 4227 kr i året. Det blir altså helt feil å forsvare prisøkningen med at gebyrene "nærmer seg" nivået i kommunene rundt, når Melhusfamilien må betale 4200kr mer i året.
I dag gis det søskenmoderasjon når søsknene går på barnehage sammen. Prisen for begge to på barnehage er under 4000 kr. Når det eldste barnet begynner på SFO i 2013 øker prisen for Melhusfamilien imidlertid med 5500 kr i året. Senere, når begge barna er sammen på SFO gis familien igjen søskenmoderasjon. Ordningen er urettferdig og usosial og vi mener derfor kryssende søskenmoderasjon etter modell av Trondheims reglement bør innføres.
En bedre og mer tilpasset skoledag
Venstre ønsker en skole tilpasset den enkeltes behov, som gir hver elev best mulighet til å utvikle seg. Det er derfor et viktig prinsipp at alle skal få tilgang til de vanlige læringsarenaene og sosiale arenaene på skolen. Barn med atferdsproblemer er ikke noe unntak. Samtidig peker ansatte Venstre har vært i kontakt med ved barneskolene i Melhus at det er behov for alternative læringsarenaer som slike elever kan få benytte i små doser. For elever på ungdomsskolen har man allerede en slik arena i Haugen gård.
Venstre ser det er et behov for en alternativ læringsarena også på barneskolen og vil ha en utredning av muligheten for å opprette et tilbud etter samme modell som Haugen gård. Det er ikke tale om å ta elever ut av klassen over lang tid, men i enkeltdager. Slik vil de få variasjon og en egen arena, mens deres medelever også kan få noe mer kvalitetstid med sin lærer og noen skoledager som er roligere.
Kulturtilbud også for barn i lavinntektsfamilier
Lønnsnivået blant innbyggerne i Melhus er bra, noe som også fører til større forskjeller mellom de som har lite og de som har mye. Dette kan føre til svært ulike muligheter for barn til å oppleve det samme som sine skolevenner og store forskjeller i berikende opplevelser som teater, kino eller et besøk i svømmehallen. Et viktig liberalt prinsipp er at barn ikke velger sine foreldre heller ikke deres foreldres inntektsnivå. Vi er ikke imot inntektsforskjeller, men vi mener alle barn skal ha like muligheter fra grunnen av. Dette gjelder kulturopplevelser så vel som skole.
Opplevelseskortet er et samarbeidsprosjekt som ble startet i Ålesund på privat initiativ og som har spredd seg til flere andre kommuner. Med denne løsningen mottar innehaveren av kortet et visst antall gratis besøk til kulturtilbud i kommunen sammen med en annen person. Kortet er et samarbeidsprosjekt mellom private aktører, NAV og kommunen og gir barn og unge fra lavinntektsfamilier gratis inngang (opptil fem ganger per arena) til flere aktiviteter. Ordningen har vært så stor suksess at kulturministeren ønsker å gjøre løsningen nasjonal. Melhus Venstre ser ingen grunn til å vente og mener kommunen bør se på muligheten for å bli med på ordningen.
Melhus Venstres forslag innebærer en lavere nedbygging av disposisjonsfondet enn Rådmannens forslag, samtidig som vi gjennomfører en langt langsommere innfasing av nye gebyrsatser for de eldre enn det Rådmannen har foreslått.