Beboerparkering har vært forsøkt som en prøveordning, med positive resultater. Ordningen innebærer at bydelens beboere kan kjøpe en rimelig parkeringstillatelse som gir dem mulighet til å parkere i det aktuelle området hele døgnet. De som ikke har slik parkeringstillatelse, må betale avgift for å stå parkert mellom kl 09-18. Sentrale handlegater er unntatt ordningen, slik at man tar hensyn til handlende og næringslivet.
– Kort oppsummert er beboerparkering en bra miljøløsning, som vil gi bedre parkeringsmuligheter for bydelens beboere og mindre fremmedparkering, sier bydelsrepresentant Anita Wold i Grünerløkka Venstre.
Bystyret har nå besluttet å delegere myndighet til bydelene slik at de selv kan bestemme om de vil innføre beboerparkering, og hvor i bydelen det eventuelt skal etableres.
– Grünerløkka Venstre har i første omgang ønsket å innføre ordningen innenfor Ring 2. Bydelene Frogner, St. Hanshaugen og Gamle Oslo har allerede besluttet å innføre ordningen, og Grünerløkka Venstre frykter nå at det kommer til å bli vanskeligere for Grünerløkkas beboere å finne parkeringsplass, særlig for dem som bor på grensen til Gamle Oslo og St. Hanshaugen, sier Wold.
Grünerløkka Venstre ønsker å innføre beboerparkering fordi det vil bli:
Enklere for bydelens beboere å finne parkeringsplass mellom kl 9-18
Enklere å finne parkeringsplass i nærheten av der man bor
Bedre mulighet for å la bilen stå over lengere tid
Færre beboere som trenger å kjøre rundt i nabolaget for å lete etter parkeringsplass