Ingen beboerparkering på Grünerløkka

Mot Venstres stemmer gikk flertallet i bydelsutvalget (H og AP) imot beboerparkering på Grünerløkka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Beboerparkering har vært forsøkt som en prøveordning, med positive resultater. Ordningen innebærer at bydelens beboere kan kjøpe en rimelig parkeringstillatelse som gir dem mulighet til å parkere i det aktuelle området hele døgnet. De som ikke har slik parkeringstillatelse, må betale avgift for å stå parkert mellom kl 09-18. Sentrale handlegater er unntatt ordningen, slik at man tar hensyn til handlende og næringslivet.

– Kort oppsummert er beboerparkering en bra miljøløsning, som vil gi bedre parkeringsmuligheter for bydelens beboere og mindre fremmedparkering, sier bydelsrepresentant Anita Wold i Grünerløkka Venstre.

Bystyret har nå besluttet å delegere myndighet til bydelene slik at de selv kan bestemme om de vil innføre beboerparkering, og hvor i bydelen det eventuelt skal etableres.

– Grünerløkka Venstre har i første omgang ønsket å innføre ordningen innenfor Ring 2. Bydelene Frogner, St. Hanshaugen og Gamle Oslo har allerede besluttet å innføre ordningen, og Grünerløkka Venstre frykter nå at det kommer til å bli vanskeligere for Grünerløkkas beboere å finne parkeringsplass, særlig for dem som bor på grensen til Gamle Oslo og St. Hanshaugen, sier Wold.

Grünerløkka Venstre ønsker å innføre beboerparkering fordi det vil bli:

• Enklere for bydelens beboere å finne parkeringsplass mellom kl 9-18

• Enklere å finne parkeringsplass i nærheten av der man bor

• Bedre mulighet for å la bilen stå over lengere tid

• Færre beboere som trenger å kjøre rundt i nabolaget for å lete etter parkeringsplass

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**