Årets siste kommunestyre er gjennomført!

Kommunestyret behandlet i går budsjett og økonomiplan. Opposisjonen la fram 11 forslag. AP og KrF støttet kun forslag 8 om Oppvekst og nr 9 om Frivillighetssentralen. (Forslagene er gjengitt nedenfor).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Lite fornøyd med resultatet.

Rustiltak. I Venstre synes vi spesielt det er trist at posisjonen brukte makta si og stemte ned at Sykepleier på hjul og tidlig intervensjon ungdom, forslag 1, skulle inngå i kommunens ordinære rustiltak. Disse tiltakene har vært finansiert i flere år gjennom statlige midler og har vært svært vellykket. Vi mente at dette er et så viktig tiltak at vi mente at 1,1 mill kunne brukes av et driftsfond som nå er på ca 30 mill og som etter nyttår økes med 5 — 7 mill som er merinntekter på skatten i 2012. Ap og KrF bestemte at tiltakene i stede skulle få "leve" et år til – med ny diskusjon i budsjettdebatten om et år. Nei, politikere må ikke røre ved rådmannens tallbudsjett, må vite. Hadde rådmannen valgt å videreføre tiltakene ville da Ap og KrF strøket tiltaket? Neppe!

Bolyst. Vi vil også fremheve bolysttiltak, forslag 6. Kommunestyret satte av 2 mill til slike tiltak i 2012. Over en million er ubrukt og opposisjonen foreslo at pengene fortsatt skulle brukes til det kommunestyret vedtok, nemlig bolyst, mens AP og KrF ville bruke pengene til rustiltak — og fikk det som de ville. Vi beklager at vi ikke fikk midler til tiltak i Jernbaneparken i sommer, midler til bolysttiltak for eldre, penger til samarbeid med Tindved kulturhage for utforming av søknad til staten om enda flere bolystmidler og penger til videre opprustning av Havfrua. Bolysttiltak er viktig både for oss som bor her og for å få flere til å velge å bosette seg i kommunen.

Andre viktige forslag:

Ungdommens hus. Vi støttet bevilgning til Ungdommens hus, men ønsket ikke å bestemme hvor Ungdommens hus skulle ligge før saken legges fram til politisk behandling.
Boliger for flyktninger.Det samme gjaldt boliger for flyktninger. Vi ønsket en grundig politisk behandling før vi bestemte beliggenhet, antall boliger og om det skulle være gjennomgangsboliger.
Voksentetthet i barnehager. Vi satte også søkelyset på voksentetthet i barnehagene og ønsket å følge utviklingen i den enkelte barnehage.
Utbygging av Arken.Et annet viktig forslag var at vi foreslo at kommunen skulle imøtekomme pensjonistforeningene om samarbeid om utbygging av Arken. Alt ble avvist, 18 stemte imot 17 stemte for.

Til slutt et stort hjertesukk: Hva er vitsen med grundig arbeid med budsjett og etter Venstres skjønn, velbegrunna forslag, når så å si alt opposisjonspartiene kommer med blir nedstemt med 17 stemmer for og 18 stemmer i mot? Vårt inntrykket er at våre forslag stemmes ned uansett innhold og begrunnelse. Vi i opposisjonen vurderte forslagene fra AP og KrF "med åpent sinn" og mange stemte for de fleste forslagene som ble lagt fram av posisjonen.

Fortsatt har kommunen for liten handlefrihet og har for høge driftsutgifter i forhold til inntektene. Ikke mist skyldes dette store økninger i lånegjelden de siste årene. Dessuten er heller ikke de utgiftene kommunen vil få på grunn av lønnsoppgjøret neste år lagt inn i budsjettet. 2013 blir derfor et utfordrende år med en grundig gjennomgang av alle tjenester – og ytterligere nedskjæringer. Skal tro om vi i opposisjonen vil få noen som helst innflytelse på de veivalg som skal gjøres, eller om erfaringene fra budsjettbehandlingen videreføres og AP og KrF opptrer som ei samla blokk og bestemmer alt uten å lytte til innspill fra andre parti?

Budsjettforslag fra SP, Høyre, FrP, Venstre og SV.

Vårt budsjett tar utgangspunkt i rådmannens forslag, men med følgende endringer:

1. Rustiltak inn i kommunal drift – Sykepleier på hjul og tidlig intervensjon ungdom 1,1 mill. Dekning: Tas av driftsfond i 2013, bakes inn i rammen fra 2014 og videre fremover.

2. Kommunen inngår et samarbeid med Verdal Pensjonistlag med tanke på en utvidelse av Arken. Byggearbeidet starter opp i løpet av 2014. Investering kr 500.000. Dekning: Driftsfond.

3. Disponering av midler satt av til ulike idrettsanlegg og kulturanlegg avventes i påvente av en utredning for idrettsanlegg i hele kommunene slik som ishall, friidrettsanlegg, fotballhall, kunstgressbaner osv. Det bes om en egen sak om dette i løpet av 2013.

4. Det settes av midler til ungdommens hus (deler av 14 mill). Det legges frem egen sak om plassering og innhold i ungdommens hus til politisk behandling. Lokalisering i Melvoldgården tas vekk fra rådmannens opprinnelige forslag.

5. Det settes av midler til flyktningeboliger på 25 mill. Det skal legges frem egen sak for politisk behandling vedrørende lokalisering av boligene, samt antall.

6. Av gjenstående beløp for 2012 på posten bolysttiltak, disponeres kr. 800.000,- på følgende måte:

Utvikling av kulturtiltak i Jernbaneparken i sommerhalvåret. Utgift kr. 100.000.
Dekning: Fondsmidler Utviklingstiltak og bolysttiltak reduseres med kr. 100.000.

Det inngås et samarbeid mellom kulturkontoret og Eldrerådet for utvikling av Bolysttiltak for eldre. Utgift kr. 200.000.
Dekning: Fondsmidler Utviklingstiltak og bolysttiltak reduseres med kr. 200.000.

Gjennom et samarbeid med Tindved kulturhage utvikles nye Bolysttiltak i kommunen. Utgift kr. 300.000. (Vil kunne utløse "store" midler fra departementet. Tindved kan være med og utarbeider slik søknad)
Dekning: Fondsmidler Utviklingstiltak og bolysttiltak reduseres med kr. 300.000.

Utvikling av Havfruaområdet kr 200.000

7. Velferdsteknologi. Verdal Kommune er allerede i gang med utprøving og utvikling av velferdsteknologi. Kommunen skal fortsatt dette gode arbeidet og se på mulige løsninger for å møte utfordringer innen helsesektoren. I videre satsing må det vurderes om det bør være fellesprosjekt med samkommunen som verktøy.

8. Oppvekst: Det holdes et stort fokus på læringsutbytte i skolen. Hovedmålet må være at alle elever skal mestre lesing i løpet av 2. klasse. Det settes inn tiltak til de som ikke har tilfredsstillende ferdigheter i 3. klasse. Resultater fra Nasjonale prøver får egen behandling årlig i Formannskapet. Ressurser til spesialundervisning prøves å gis i størst mulig grad i klasserommet.

9. Det arbeides for at Frivillighetssentralen kan gis tilbud om kommunale lokaler. Slik avklaring skal skje i løpet av 2013. En samlokalisering med andre kommunale tjenester vil kunne være med å utvikle Frivillighetssentralen videre. Oversendes formannskapet.

10. Vi beklager at rådmannen ikke har funnet rom for økt voksentetthet i barnehagene. Det følges opp politisk at minimum den fastsatte voksentettheten 6,2 oppnås. Voksentettheten kommer frem i tertialrapporten, og skal rapporteres pr barnehage. Særlig på småbarnsavdelingene bør det tilstrebes mest mulig kontinuitet og et minimum på bemanningen.

11. Verdal kommunestyret ber om at det legges frem en evaluering av omfanget av barnefattigdom. En slik gjennomgang bør inneholde hvor mange barn som vokser opp i lavinntektsfamilier. Evalueringen skal ende opp i en handlingsplan mot barnefattigdom. Det bes derfor om at kommunen legger frem en handlingsplan mot barnefattigdom i løpet av 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**