– Vil ha bane til Fornebu så raskt som mulig

Det er flott at vi nå skal bygge metro til Fornebu, men jeg er redd for at dette skal ta lang tid, sa Siri Engesæth på dagens fylkestingsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstre vil ha på plass bane til Fornebu så raskt som mulig. På bildet: Siri Engesæth, fylkestingsrepresentant for Venstre.

Foto: Gisle Bjørneby 2011

Det er flott at vi skal bygge metro, men jeg er redd for at dette skal ta lang tid, sa Siri Engesæth på dagens fylkestingsmøte.

Venstre fremmet to ekstra forslag i fylkestinget for å sikre at banen skal bygges så raskt som mulig:

1. Raskest mulig oppstart av byggingen av strekningen fra Lysaker til Fornebu
Venstre foreslo at første del av banen, strekningen fra Lysaker til Fornebu, kan påbegynnes før planen for resten av strekningen Lysaker-Majorstua er ferdig planlagt i Oslo. Engesæth viste til at togstallen uansett vil ligge på Lysaker, og at det derfor vil være mulig å bygge ut denne delen av strekningen først.

– Vi kan komme i gang med vår del av prosjektet. Vi trenger ikke vente på Oslo for å starte med strekningen fra Lysaker til Fornebu, sa Engesæth.

2. Å sette et mål for når banen skal være ferdig bygget
– Fagrådene sier at vi kan få banen ferdig bygget i 2019, sa Engesæth. Jeg ville gjerne sett at den sto ferdig før, men Venstre mener vi vil nå målet raskere ved å sette en tidsfrist.

Forslaget fikk kun Venstres tre stemmer på dagens fylkestingsmøte.

Se også:
Miljø, skole, næring og velferd viktigst

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**