Samferdselssektorens svar på samhandlingsreformen?

Nøtterøy Kommune blar opp millioner for å få fart på utbedring av fylkeskommunale veier. Det er en uheldig utvikling, men en akseptabel løsning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


De som har forsøkt å kjøre inn på Kirkeveien fra Hellaveien eller Semsveien i morgen- eller ettermiddagsrushet vet at det kan være en langtekkelig affære. Det har lenge vært klart at det er behov for ombygging av Borgheimkrysset. Både for å bedre trafikkflyten i krysset og legge til rette for utvikling av Borgheim som handels- og næringssenter. Krysset består kun av fylkesveier, og er dermed fullt og helt Vestfold fylkeskommunes ansvar.

Borgheim, sentrum på Nøtterøy

Borgheim, sentrum på Nøtterøy
Foto: Joachim Bræk Poppe-Holmdahl

I området er det i dag både brannstasjon, driftssentral for teknisk etat, golfbane, kulturhus, kommuneadministrasjon, Rema 1000, Nøtterøy Videregående skole, ungdomsskole, fritidsklubb, Idrettshallen Wilhelmsenhallen, omsorgsboliger, bakeri, elektrikerforretning, kiosk, tannlege og servicesenter, bare for å nevne noe. I tillegg er det vedtatt å åpne for en omfattende utbygging på Borgheim Syd. Om man tar et lite søk på finn.no, gule sider eller google, vil man kunne finne ytterligere bedrifter og virksomheter som alle genererer trafikk. Det være seg biltrafikk, syklister eller fotgjengere. Skoleelever skal busses frem og tilbake. Folk skal handle mat. Eller de skal bare passere for å komme seg hjem, på jobb eller til hytta.

Analyser som er utarbeidet viser at Borgheimkrysset vil kunne være en akilleshæl utviklingen i denne delen av kommunen om det ikke gjøres noe for å utbedre det.
Siden Vestfold fylkeskommune inntil nå har valgt å prioritere andre prosjekter, har Nøtterøy kommune kommet med innspill på en mulig løsning. Det er foreslått spleiselag for finansiering av ombygging av Borgheimkrysset, for dermed å få fortgang i planene.

Fylkeskommunen har påtatt seg å finansiere 60 % av kostnadene, om Nøtterøy Kommune stiller med de resterende 40.

Arne Magnus Berge

Arne Magnus Berge
Foto: Privat

Selv om både fylkesvei 308 Kirkeveien, fylkesvei 428 Hellaveien og fylkesvei 420 Semsveien alle er fylkes ansvar, vurderer vi avtalen til å være akseptabel for kommunen. Vi har derfor valgt å gå inn for en slik løsning. Men vi liker ikke denne samferdselssektorens svar på samhandlingsreformen. I samband med kommunestyrebehandlingen av saken, i siste møte før jul, uttalte Venstres Arne Magnus Berge en bekymring for denne utviklingen. Det er en uheldig utvikling, og et problem at vi må gjøre oss lekre for fylkeskommunen, for å få ting gjort. Fylkeskommunen bør kunne finansiere sine egne veier.

 Fylkesveinettet trenger oppgradering

Fylkesveinettet trenger oppgradering
Foto: Microsoft

Fylkeskommunens utbedringsbehov på fylkesveinettet er imidlertid stort, og dette prosjektet er ikke blitt prioritert tilstrekkelig. Derfor må vi nå se på alternative løsninger for å komme nærmere målet om et tryggere og bedre kryss.

Det skal utarbeides et forprosjekt som vil avklare teknisk løsning, herunder om krysset skal bygges som lyskryss eller rundkjøring. Statens vegvesen vil være ansvarlig for gjennomføring av forprosjektet og byggingen i samarbeid med Nøtterøy kommune.

Totalkostnaden for prosjektet er anslått til 10 millioner kroner. Siden ikke alle sidene ved prosjektet er avklart, er det utarbeidet en avtale om at en eventuell kostnadsøkning dekkes etter samme brøk som det opprinnelige prosjektet. Det er riktignokk satt et tak på 600.000 kr for Nøtterøy kommune. Det vil si at kostnader ut over dette dekkes av Vestfold Fylkeskommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**