Programkomiteens endelige forslag

Programkomiteen har nå lagt frem sitt endelige forslag til nytt Stortingsprogram for perioden 2013-2017. – Dette er et program som styrker bredden i Venstres politiske profil, og som tydeliggjør Venstre som et grønt, varmt og liberalt parti på borgerlig side, sier komiteens leder Guri Melby

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstres programarbeid

Foto: Venstre

Last ned forslaget her.

– Komiteen har lagt vekt på å lage et program som beskriver Venstres løsninger på viktige utfordringer som vi langt på vei må løse i neste stortingsperiode, og som tydelig viser hvilke saker Venstre vil sette på dagsorden i Storting og regjering, sier Guri Melby.

Særlig vektlegger Melby at programforslaget tydeliggjør Venstre som et parti som prioriterer skole og forskning høyest, og som gjennomgående spisser den grønne klima- og miljøprofilen på alle saksområder.

Melby peker også på at komiteen har utarbeidet en mer offensiv politikk for flere viktige næringer, en langt mer omfattende politikk for norsk helsevesen og for NAV, og en tydeligere arbeidslivspolitikk. – I tillegg har vi lagt fram et program med en nyskapende politikk for digitalisering og informasjon, særlig for offentlig sektor men også for kulturliv og medier.

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

– Vi har laget et arbeidsdokument for den kommende stortingsgruppen, men også et verktøy for kandidater, tillitsvalgte og valgkampaktivister på stand. Komiteen har lagt vekt på å videreføre Venstres profilområder: Skole, miljø, småbedrifter og velferd.

Programkomiteen ble nedsatt av Venstres landsstyre i oktober 2010, og la fram førsteutkast til stortingsvalgprogram 4. september 2012. Da hadde komiteen åpent invitert til å gi innspill før sommeren, mottatt over 1000 tettpakkede sider med innspill og hatt møter med over 70 organisasjoner. Utkastet var på høring i partiorganisasjonen fram til 1. november. I løpet av disse to månedene ble det levert over 2400 forslag og innspill. – Alle innspillene og den brede prosessen har bidratt til å gjøre programforslaget vesentlig bedre, mener Melby.

Programkomiteen stiller seg samlet bak utkastet. Det er imidlertid dissenser på følgende saker:
• karakterer fra 7. årstrinn
• reservasjonsordning for fastleger
• eggdonasjon
• surrogati
• barneloven som rettighetslov
• juryordning
• bokavtale
• verneplikt

– Komiteen har kommet til enighet om viktige saker som Norges forhold til EU, om fylkeskommune og mellomnivå, og om en rekke andre saker som det var dissens om i forrige utkast, sier Melby.

Utkastet sendes nå til behandling i partiorganisasjonen. Frist for fylkeslagene til å komme med endringsforslag er 1. mars 2013. Endelig program vedtas på Venstres landsmøte i 12.-14. april 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**