For Venstre er Miljø, Skole, næringspolitikk og velferd viktigst
– Solveig Schytz innlegg i budsjettdebatten i fylkestinget i Akershus 17.12.2012
Miljø
Det er ingen som tar skade av ren luft. Det er ingen som tar skade av rent vann og mer buss og tog. Miljøpolitikk fører til en bedre hverdag for folk.
I Akershus fylkeskommune har vi tatt mål av oss til å bli et klimapolitisk foregangsfylke.
I et ambisiøst budsjettet for 2013 fortsetter vi å følge opp de viktigste tiltakene for å nå det målet:
I Akershus er 80% av klimautslippene relatert til transportsektoren, det betyr at det er her vi må ha fokus for å minske klimagassutslippene. Vi må ha en massiv satsing på kollektivtrafikken og tidlig innfasing av nulluslippskjøretøy. Og vi leverer på begge områder:
I budsjettet for 2013 møter vi behovet for trafikkvekst i kollektivtrafikken -og for første gang overstiger det årlige driftstilskuddet til kollektivtrafikken 1 mrd. Vi leverer kapasitetsøkning på buss og bane, men veit at vi har en krevende jobb foran oss: Om vi skal kunne fortsette satsingen trengs det store statlige pengebidrag for å løfte store samferdselsinvesteringer i åra som kommer: Fornebubanen, Ahus-banen og ikke minst ny T-banetunnel under Oslo.
Mens vi venter på Fornebubanen må vi finne avbøtende tiltak. Venstre er glade for at det vi foreslo i fylkestinget før sommeren nå blir en realitet: vi får båt til Fornebu mens vi venter på Fornebubanen.
Akershus er sammen med Oslo fremst i verden med å ta i bruk ladbare kjøretøy og hydrogenkjøretøy. Over 5% av nybilsalget i Norge er nå en el-bil, og salget vokser i hele landet. Akershus fylkeskommune har gitt tilskudd til 200 ny ladepunkter i året som gikk, og vi skal i året som kommer løfte dette arbeidet videre samtidig som vi nå går i gang med å implementere hydrogenstrategien vår.
I de borgerlige partienes budsjettforslag ligger det at det skal settes av 10 millioner i året til et miljøfond som skal brukes tiltak for å redusere klima- og miljø-utslipp i transportsektoren. Det betyr at vi skal fortsette å legge til rette for at elbil skal være et godt alternativ, og vi skal fortsette jobben med å sørge for at Akershus har den nødvendige infrastrukturen og er klare når hydrogenbilene kommer i markedet om et par år. Ikke minst skal vi fortsette å være pionerer i innfasing av fossilfritt drivstoff i kollektivtrafikken.
Samferdsel
Vi har et ambisiøst mål om at all trafikkøkning skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Venstre er derfor glade for at vi nå gjør et stort løft for gang- og sykkelveier i Akershus.
Gang- og sykkelveier er rene kinderegget: bra for folkehelsa, bra for miljøet og bra for trafikksikkerheten. I høst fikk vi som politikere en svært god rapport på bordet: Trygging av skoleveier;- investeringsstrategi for gang- og sykkelveier i Akershus. Denne strategien er viktig, og gir det nødvendige grunnlaget for at vi kan og bør gjøre et skikkelig løft for å forsere utbyggingen av gang- og sykkelveier rundt skolene. Derfor foreslår vi at potten til gang- og sykkelveier skal styrkes fra 350 til 600 millioner i perioden.
Skole
Venstre ønsker en skole for kunnskap og like muligheter. Norge har det utdanningssystemet i OECD som i nest størst grad reproduserer sosiale forskjeller. At Norge, som er så opptatt av likhet, ikke klarer det gjør at det kreves en dugnad også på dette området. Venstre er opptatt av å styrke arbeidet mot frafall i den videregående skolen. De borgerlige partiene har i sitt budsjettforslag foreslått å styrke arbeidet mot frafall i den videregående skolen ytterligere med 3 Millioner kr. i året.
Skolen blir aldri bedre enn lærerne og de vilkårene lærerne har i skolen. Derfor prioriterer Venstre etter- og videreutdanning av lærere høyt, og er glade for at også neste års budsjett har satt av mye til etter- og videreutdanning for lærere, og til styrket ledelsesressurs i skolen.
Venstre mener at budsjettforslaget som er lagt fram av de borgerlige partiene i fellesskap er godt. Fordi det tar samferdsel, kollektivtrafikk, miljø og skole på alvor, og fordi vi mener at det er et ansvarlig budsjett som møter de store utfordringene vi har på en bærekraftig måte: trafikkvekst møtes med kollektivtrafikk og gang- og sykkelveier, og elevtallsvekst møtes med satsing på ledelsesressurs i skolen, etter- og videreutdanning for lærere, og forberedelser til bygging av ny Jessheim vgs.
Vi mener at det også er rom for å ta opp lån for å gjøre store investeringer i gang- og sykkelveier og i vei-vedlikehold. De borgerlige partiene forholder seg imidlertid til den rentebanen og den skatteinngangen som fylkesrådmannen legger til grunn.
Kritisk til opposisjonens budsjett
Vi registrere at opposisjonspartiene har funnet flere penger å bruke i sitt forslag til budsjett, men registrerer også at de ekstra pengene er funnet med til dels alternative metoder:
Det er bra man kan være optimistisk og velge å tro på en høyere skatteinngang og en lavere rentebane enn den rådmannen har lag til grunn, men det ser ikke ut som opposisjonspartiene er obs på at konsekvensen også er at rentekompensasjon og andre renteinntekter også blir lavere, slik at lavere rentebane dermed i realiteten ikke har noe betydning for netto renteutgifter.
Vi registrerer videre at opposisjonspartiene legger opp til en fortsatt bruk av mva-kompensasjon fra investeringer i driftsbudsjettet i 2013. Venstre er glade for at rådmannens forslag ikke har lagt inn penger fra mva-kompensasjon fra investeringer i driftsbudsjettet for 2013,- selv om det strengt tatt er anledning til det,- før det blir forbudt fra 2014. Venstre er glad for at denne måten å budsjettere på har vært utfaset over noen år, og at det nå legges opp til budsjettering som er ryddig og ansvarlig på dette området.
Venstre mener at vi med de budsjettforslaget fra H, KrF, FrP og V får vi et budsjett som er bærekraftig og som har fokus på det viktigste: Skole, miljø og samferdsel.
Se også:
Budsjett 2013: Storsatsing på gang- og sykkelveier
Vil ha t-bane til Fornebu
Kandidatpresentasjon: Solveig Schytz
Følg @AkershusVenstre på Twitter