– Kutt skatten på månedskort

Venstres vil kutte skatten på månedskort, og i dag behandler Stortinget forslaget om å fjerne beskatningen på arbeidsgiverbetalt månedskort. – Skattefrie månedskort er bra for folk, miljøet og kollektivtrafikken, sier Venstres Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstres Borghild Tenden vil kutte skatten på månedskort betalt av jobben.

Foto: lpn

Frp og Venstre foreslår følgende: "Stortinget ber regjeringen fremme forslag, i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2013, om at arbeidsgiverbetalt månedskort ikke skal medføre fordelsbeskatning av arbeidstaker" (Dokument 8:132 S (2011—2012)). Innstillingen fra flertallet på Stortinget og regjeringspartiene viser imidlertid at forslaget blir stemt ned.

Uforståelig
– Fremskrittspartiet har her kommet med et meget godt forslag. Det er imidlertid oppsiktsvekkende alle partier som inngikk klimaforliket — med unntak av Venstre — stemmer mot forslaget i dag, sier Tenden.

I dag betraktes månedskort som en skattbar fordel for ansatte, mens gratis parkeringsplass er skattefritt.

Grønn skattlegging
Venstre ønsker å bruke skattesystemet aktivt i miljøets tjeneste. Vi har lenge tatt til orde for et grønt skatteskifte.
– Skattefritt månedskort er et slikt forslag. Venstre mener at det er veldig bra om vi kan bruk skattesystemet på en slik måte at flere velger å reise kollektivt framfor å benytte privatbil til og fra jobb, sier Tenden.

Finansdepartementet har regnet på hva et skattefritak vil innebære. De har kommet fram til at forslaget kan gi om lag 2 mrd. kroner i økte billetinntekter til kollektivselskapene.
– Det kunne vært brukt til å gi et bedre tilbud til de kollektivreisende i form av hyppigere avganger og bedre infrastruktur, understreker Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**