Julie Anderslands hovedinnlegg i budsjettdebatten

I dag behandler bystyret i Bergen budsjettet for 2013. Her kan du lese Julie Anderslands hovedinnlegg i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Andersland 5

Foto: Mathias Fischer

Ordfører,

Vi bergensere har store oppgaver foran oss i årene som kommer. Vi må kombinere vekst med bærekraftig utvikling. Løsningen på klima- og miljøproblemene ligger ikke i å stikke hodet i sanden og være mot den utviklingen som uansett kommer, men i å gjøre veksten bærekraftig og klimavennlig.

Å være liberal uten å være grønn er umulig. Friheten kan ikke bare gjelde på tvers av grenser, men også på tvers av generasjoner. Frihet for våre barn og barnebarn er avhengig av at vi forvalter ressursene våre riktig. Derfor må tenke bærekraftig verdiskaping i alt vi gjør.

Vi må legge grunnlaget for et næringsliv som skal leve av kloke hoder og gode ideer som ikke finnes ennå. Samtidig må vi gi et godt velferdstilbud til de som trenger hjelp og støtte.

For å klare dette må vi satse på kvalitet. Kvalitet i klimapolitikken; gode kollektivtilbud og bærekraftig byutvikling må gå foran lettvinte løsninger og mer bilbruk. Derfor vil vi i Venstre heve nivået i miljøpolitikken til noe som virkelig monner ved å opprette et grønt investeringsfond.

Kvalitet i skolepolitikken; flere, flinke lærere og langsiktig satsing på vedlikehold må veie tyngre enn nye prestisjeprosjekter og lavere skatt. Derfor vil Venstre ha 30 flere lærere i Bergensskolen og øke vedlikeholdsbudsjett med 50% fra dagens nivå.

Kvalitet i sosialpolitikken; vi må gi de beste velferdstilbudene til de som trenger dem mest. Derfor vil Venstre prioritere målrettede tiltak til de av våre medborgere som virkelig sliter, fremfor å smøre tynt utover til alle. Vi vil opprette brukerrom for rusavhengige, opprettholde Aurora, etablere et sanitæranlegg for hjemløse og gi ekstra støtte til fattige barnefamilier.

Ordfører, det jeg forsøker å si er at vi må bli flinkere til å prioritere. Venstre mener store løft i skolen er viktigere enn små kutt i skatten. Derfor vil vi innføre en lav eiendomsskatt på alle boliger i Bergen, med miljøfradrag og høyt bunnfradrag som gjør at de med rimelige boliger aldri betaler mer enn noen hundrelapper i måneden.

Venstre mener flere arbeidsplasser er viktigere enn færre skattebetalere. Derfor vil vi ikke øke eiendomsskatten for næringslivet, slik at bedriftene i byen slipper å bære hele skattebyrden alene — noe byrådet med Høyre i spissen paradoksalt nok legger opp til. Vi vil ha en moderat, sosial og næringsvennlig eiendomsskatt som gir oss 135 ekstra millioner.

Venstre mener moderne verktøy i miljøpolitikken er viktigere enn gammeldags eierskap over konkurranseutsatte bedrifter. Offentlig eierskap skal sikre viktige kjerneoppgaver, ikke alt mulig annet. Derfor vil vi selge deler av kommunale selskaper og heller opprette et investeringsfond for klimatiltak og grønne jobber. Skal det være et poeng med offentlig eierskap, må vi bruke de store ressursene på de største utfordringene. Når jeg ser de mange, nye klimarapportene kan jeg vanskelig tenke meg en større utfordring enn nettopp overgangen til et bærekraftig samfunn basert på fornybar energi.

Bergen fortjener handlekraftige politikere som kan prioritere effektive løsninger på utfordringene vi står overfor. Vi må strekke oss mot målet om et klimavennlig velferdssamfunn ved å sette langsiktige prioriteringer av kunnskap, kvalitet og kompetanse foran kortsiktig vinning og gammeldagse oppskrifter.

Vi mener vi har lagt frem et budsjettforslag som gjør nettopp det. Venstre foreslår en eiendomsskatt som er moderat, grønn, og sosialt utjevnende; et skattenivå de fleste i denne salen bør kunne leve med. Vi foreslår å bruke fellesskapet midler smartere; fra gammeldags offentlig eierskap til moderne infrastruktur og aktiv satsing på klima og miljø. Ordfører; Venstres budsjett er et budsjett for frihet, fremtid og fellesskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**