Byrådet vil løfte byen med «Games in the city» under OL i 2022

Oslo kommune vil ta hele byen i bruk og skape et urbant vinter-OL og Paralympics i 2022, hvis vi velger å lansere oss som søkerby. Alle lekene, med få unntak, skal foregå i Oslo by. – Vi vil presentere et internasjonalt pulserende storbyliv sammen med unike naturopplevelser, sier Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

— Oslo er antagelig den eneste hovedstaden i verden som kan arrangere olympiske vinterleker og Paralympics. Vår beliggenhet mellom åsene og fjorden er et fantastisk utgangspunkt for å invitere til et nært og spektakulært arrangement, uten at det trenger å være råflott, sier idrettsbyråd Ola Elvestuen.

Tar hele byen i bruk
Oslo kommune jobber nå med to konsepter som begge innebærer et ambisiøst løft i Groruddalen. I begge konseptene tas hele byen i bruk, og det foreslås å legge arenaer til steder som Grefsenkollen, Varingskollen, Ekebergsletta, Jordal, Fornebu, Lørenskog og selvsagt Holmenkollen. Deltakerlandsby og hovedarena kan bli på
Kjelsrud midt i Groruddalen.

—Oslo er blant de byene i Europa som vokser raskest for tiden. Vi ønsker å bruke de olympiske lekene til å utvikle hovedstaden videre i en bærekraftig retning. Når hele verdens øyne rettes mot Norges hovedstad, er det Groruddalen som vil være hovedarena, men med anlegg spredt utover hele byen. Dette er et vinnerkonsept,
sier Elvestuen.

Alpine øvelser
Når det gjelder alpine øvelser, har man vurdert Norefjell i tillegg til det allerede etablerte alternativet Kvitfjell/Hafjell. Alternativene er begge gode, men med ulike kvaliteter. For å sikre at Oslo finner fram til det aller beste konseptet, ønsker byrådet å gjennomføre ytterligere utredninger også for Norefjell — og ikke bare Kvitfjell/Hafjell.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**