Bevaring av husmannsplasser under Grorud gård

Bevaring av husmannsplassene i Bergensveien 31 og 33 er aktiv kulturpolitikk, skriver Terje Bjøro i Akers Avis Groruddalen 14. desember 2012.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Terje Bjøro

Venstres bystyregruppe er glad for at vi i bystyresak om “Bergensveien 31 og 33” bidrar til å sikre bevaring av de to verdifulle husmannsplassene Øvre og Nedre Grorudhagen. Begge eiendommene er i bruk til boligformål, og bruk er en garanti for bevaring. De er oppført på Byantikvarens “gule liste”.

Grorudhagen Nedre er fra 1805 og består av våningshus, fjøs, potetkjeller samt uthus. På Grorudhagen Øvre er det våningshus og uthus – oppført ca. 1875. All eksisterende bebyggelse skal opprettholdes, intet tillates fjernet eller flyttet. Bygningene skal bevares med eksteriør og bærende konstruksjoner.

Ved restaurering skal opprinnelige materialer og elementer som vinduer, dører etc. bevares med sin opprinnelige plassering. Likeledes skal grønnstruktur, have og tun på eiendommene bevares. Dette inkluderer landskap, vegetasjon og murer i tillegg til eksisterende trær såfremt ikke sikkerhetshensyn tilsier noe annet. Imidlertid gis det anledning til å gjenoppføre tidligere låvevolum.

For Venstre er dette aktiv kulturpolitikk. Vi i Venstre mener at husmannsplassen med tun og bygninger bør bevares for eftertiden da de har historiefortellende verdi og utgjør et godt bevart kulturmiljø.

Terje Bjøro
Venstres bystyregruppe