Asyl og kjønnslemlestelse

På initiativ fra SV ble det idag lagt fram en uttalelse som omhandlet kjønnslemlestelse og asyl, og mer konkret en aktuell sak for Stephenie (5) har fått endelig utsendelsesvedtak – til tross for fare for kjønnslemlestelse i hjemlandet. Maria Serafia Fjellstad (V) og Synnøve Jørgensen (SV) var forslagsstillere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Etter en debatt hvor enkelte partier vegret seg sterkt for å nevne enkeltsaker ble uttalelsen vedtatt med 18 (Ap, SV, SP, V, KrF, Rødt) mot 17 stemmer (H, FrP):

Harstad kommunestyre er opptatt av at barnets beste er et førende prinsipp når asylsøknader behandles, og mener dette i særdeleshet er viktig når det er en risiko for kjønnslemlestelse i hjemlandet. Det har siste året vært satt søkelys på barns rettigheter som asylsøkere gjennom stortingsmeldingen Barn på flukt — og det har vært økt fokus på kjønnslemlestelse som tema ved søknad om asyl gjennom nye retningslinjer fra Justisdepartementet.

Harstad kommunestyre ser derfor med bekymring på at nettopp fare for kjønnslemlestelse ikke ser ut til å ha vært vektlagt ved behandling av asylsøknaden til Jane Aibangbee og hennes to barn. Nigeria er blant de afrikanske land med høyest forekomst av kjønnslemlestelse, og forekomsten er særlig høy i det området av landet hvor hun kommer fra (Nasjonale demografi- og helseundersøkelse 2008). Landinfo´s rapport om kjønnslemlestelse i Nigeria (2012) beskriver også hvordan det i nettopp hennes hjemby, Benin city, er vanlig at beslutning om kjønnslemlestelse tas av storfamilien, også mot mors ønske.

Harstad kommunestyre ber derfor UNE om at Jane Aibangbee får gjennomgått sin sak på ny, og om at politiet ikke iverksetter ei eventuell utvisning før dette har skjedd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**